Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
07.01.09 - klo:20:53

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Siimat
| | |-+  Jigikalastus: Kuitu vs. Monofiili
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Jigikalastus: Kuitu vs. Monofiili  (Luettu 4242 kertaa)
imot90
Vieras
« : 22.01.07 - klo:14:41 »

Onko ahvenen jigauksessa pakko käyttää kuitusiimaa? Tai onko se edes tarpeellista?
Itse olen tähän asti viskellyt ihan tavan monofiilillä ja ihan hyvin on tullut kalaa.
« Viimeksi muokattu: 28.12.07 - klo:17:15 kirjoittanut imot90 » tallennettu
Pasi1
Insinööri, olen kerran saanut...todistetusti...
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 22.01.07 - klo:15:36 »

Kuitusiimassa on hieman parempi tuntuma syöttipään tapahtumiin, eipähän sillä muuten mitään eroa taida olla. Esimerkkinä 30mm:n seniorivaappu: monofiilillä sen liikettä ei tunne ollenkaan, mutta kuitusiima välittää jokaisen pienen värähdyksen kalastajan käsiin.
tallennettu

1. Chuck Norris 2. Clint
temesi
Vieras
« Vastaus #2 : 22.01.07 - klo:16:30 »

Kuitusiima on ehdoton, tuntuma on erittäin hyvä. Vapa ylhäällä pystyssä niin tuntee vavassa aivan pienetkin hipaisut. Jos vapa liian lötkö niin tuntuma huono. Ite käytän 8 ja 9 jalkasia vapoja, 3500 laguna kelana ja siimana 0.25mm spider. Käytän 4 tuuman toukkajigejä.
Tuolla setillä tunnen kaikki niin hyvin, että välillä tuntuu kuin jo kuulisikin mitä tapahtuu. Hymyilee leveästi
tallennettu
Tonnikala85
Haukien uistelumaisteri
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #3 : 22.01.07 - klo:16:37 »

Samoilla linjoilla Temesin kans. En mä ainakaan osaa edes kalastaa enää ilman kuitua. Sillä tuntee pienenkin hipauksen ja vastaisku menee kerrasta perille. Kuidulla pystyy ,myös vetämään koukut suoriksi jos jigi jää pohjaan kiinni.

Ite oon kalastellut jigeillä 0.38fireline (ehkä vähän rajua Virnistää) BlueFox 2.1m vapa jossa se oranssi joustokärki ja kelana shimano 4000Alivio...
tallennettu

stento-z
Popeye
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kippis

Profiili
« Vastaus #4 : 24.01.07 - klo:16:12 »

Luin jostain lehdestä (tais olla erä lehti) että jigi ui paremmin monon kanssa kuin kuitu siimalla onkos jollakin toisella samanlaiset kokemukset Huh
tallennettu

Vanhalla on oppimisen vaikeus
temesi
Vieras
« Vastaus #5 : 24.01.07 - klo:16:53 »

Luin jostain lehdestä (tais olla erä lehti) että jigi ui paremmin monon kanssa kuin kuitu siimalla onkos jollakin toisella samanlaiset kokemukset Huh

Mahtaakohan ne tarkoittaa sitä, että jigi laskeutuu hitaammin monofiililla..? En tiedä.
Mut sen tiedän ettei se jigi ui yhtään huonommin kuitusiimalla. Jos haluaa että jigi laskeutuu hitaasti niin laittaa sitten vaan jigin tavalliseen koukkuun ja käyttää liukupainoa.
tallennettu
Juha
Lost in Space...somewhere deep in the universe
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #6 : 24.01.07 - klo:17:05 »

Meinaat varmaan sitä että nykäykset on kuitusiimalla terävämpiä ja jigi nousee terävemmässä kulmassa. Kuhalle kuulemma sopis mono paremmin.
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Hei mun blogi on jossain hapessa...
temesi
Vieras
« Vastaus #7 : 24.01.07 - klo:18:20 »

Jos totta puhutaan, niin en pidä edes makuasiana kumpaa siimaa jigikalastuksessa käyttää. En tiedä yhtään syytä miksi käyttää monofiilia jigauksessa... Hymyilee leveästi
Paitsi tietysti se, että jos ei ole varaa ostaa muuta...
tallennettu
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 24.01.07 - klo:18:57 »

Ei todellakaan, enoni kaveri joka käyttää pää-asiassa jigejä, niin käyttää pelkästään monoa ja on tietääkseni ollut suomenmestari jigikalastuksessa.  Hymyilee Ja viimeinen reissu minkä minä tiedän, että hän on tehnyt niin oli kesällä joku jigikisa ja aikaa oli 1h ja hän sai kisassa 30kg ahventa ja suurin oli 1,8kg ahven. Hän voitti kisan ylivoimaisesti ja sai kisan suurimman kalan. Toiseksi tulleella taisi olla 10kg. Ja kuulemma ylipuolet kaloista tuli ensimmäisellä puolella tunnilla ja loppu puoliskolla ei tullut enään niin paljon kalaa. Järkyttynyt Että siinä on saanut vähän repiä, melkeen joka heitolla kala kiinni. Itse kylläkin käytän punottua, kun en niin hyvä ole vielä, että tunnen monofiili siiman kanssa kaikki pienemmätkin tärpit. Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 24.01.07 - klo:19:01 kirjoittanut Allu-Santeri » tallennettu
temesi
Vieras
« Vastaus #9 : 24.01.07 - klo:19:08 »

Se ei ole mistään osaamisesta kiinni tunteeko monofiililla kaikki vai ei. Sillä ei yksinkertaisesti vaan tunne yhtä hyvin kun kuitusiimalla.
Jos välineet on juuri passelit sen painoisille jigeille mitä paiskotaan, niin silloin tuntuma on erittäin hyvä. Eikä kaikkia tarvitse aina tunteakaan, riittää että siima näkyy.
tallennettu
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #10 : 24.01.07 - klo:19:29 »

Splittasin omaksi topicikseen kun alkoi tulemaan sen verran paljon tekstiä ko. asiaa koskien.
tallennettu

Juha Söderholm

"Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani

Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 24.01.07 - klo:19:48 »

No en ala tappelemaan enemmän tietävää vastaan, mutta kyllä monofiili on hyvä myös jos on ainakin kokenut, niin tuntee tärpit ja pohjat sun muut. Hymyilee
tallennettu
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #12 : 24.01.07 - klo:20:05 »

Itse olen henk.koht. niin mukavuuden haluinen että yhtään monofiilia mun puolille ei enää tule, ellei sen käyttöön ole äärimmäin pakko.

Kuitusiimassa on tosiaan hyvä puoli tuo tunnokkuus lisäksi se kuitusiima tulee pitkällä tähtäimellä mielestäni halvemmaksi kun ei tartte joka puolaa uusia vuoden välein, eli ei haurastu/kovetu ihan samalla tapaa kun mono.

Tosin väittäisin, että tuohon kumpi siima on parempi jigikäytössä vaikuttanee myös ko. henkilön suosima vapa.
tallennettu

Juha Söderholm

Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #13 : 24.01.07 - klo:20:07 »

Yksi asia mistä en jigikäytössä kyllä kuitusiimasta pidä on ääni, pitää v-mäisemmän äänen mielestäni vaparenkaita vasten kun monofiilisiima varsinkin jos nyhdetään nopeasti.
tallennettu

Juha Söderholm

temesi
Vieras
« Vastaus #14 : 24.01.07 - klo:20:10 »

Yksi asia mistä en jigikäytössä kyllä kuitusiimasta pidä on ääni, pitää v-mäisemmän äänen mielestäni vaparenkaita vasten kun monofiilisiima varsinkin jos nyhdetään nopeasti.

Tollasta en ole kyllä ikinä ennen kuullut. Mitä siimaa käytät? Ite pidän spideria, se ei pidä minkäänlaista ääntä meikäläisellä. Johtuneekohan siitä teflonpinnoitteesta...
tallennettu
Juha
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #15 : 24.01.07 - klo:20:18 »

Tollasta en ole kyllä ikinä ennen kuullut. Mitä siimaa käytät? Ite pidän spideria, se ei pidä minkäänlaista ääntä meikäläisellä. Johtuneekohan siitä teflonpinnoitteesta...

Tuffin kuitusiimalla ja Ambidexilla toi ääni oli ainakin raastavan ärsyttävä johtuen siitä siiman epätasaisesta pinnasta.
tallennettu

Juha Söderholm

jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 24.01.07 - klo:20:44 »

mulla on sama vika yhdessä vetovavassa, teki sillä mitä tahansa
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #17 : 24.01.07 - klo:20:47 »

Otin kokeeksi jigireissulle mukaan puolallisen monoa, ja puolallisen kuitua, ja testasin. Yksi kuha pääsi karkuun kun en tuntenut sitä juuri lainkaan monofiilin kanssa, sitten vasta kun se lähti vähän vetämään ja silloin oli jo liian myöhäistä. Kuitusiima kehiin, ja sain kalat helpommin tartutettua, ja tunsin pienemmätkin tärpit.  Hymyilee

Kuitua kannattaa käyttää tuntuman vuoksi.
tallennettu

Älä pakota jokea, anna sen virrata.
Mustekala
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 24.01.07 - klo:21:19 »

Ahvenen kalastuksessa käytän 0,20mm monofiliä ja hyvin toimii. Välillä katkoo siimat jos kiven taakse/alle jää mutta ei ne jigit niin kauheesti maksa.
« Viimeksi muokattu: 24.01.07 - klo:21:20 kirjoittanut Mustekala » tallennettu

Heittokalastuksen ihmelapsi
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #19 : 24.01.07 - klo:21:20 »

Ahvenen kalastuksessa käytän 0,20mm monofiliä ja hyvin toimii. Välillä katkoo siimat jos sattuu kiven taakse/alle jäämään mutta ei ne jigit niin kauheesti maksa.
0.20 millisellä Fire Linellä saa vähän kookkaammatkin sattumahauet helposti ylös ja voi jatkaa ahvenen hassuttamista.  Hymyilee
tallennettu

Älä pakota jokea, anna sen virrata.
Mustekala
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : 24.01.07 - klo:21:22 »

0.20 millisellä Fire Linellä saa vähän kookkaammatkin sattumahauet helposti ylös ja voi jatkaa ahvenen hassuttamista.  Hymyilee

Harvoin saan (ainakaan ite) pienellä jigillä tai muulla vieheellä haukee ilman peruketta ylös. Tuppaa katkomaan siimat.
tallennettu

Heittokalastuksen ihmelapsi
temesi
Vieras
« Vastaus #21 : 24.01.07 - klo:21:24 »

Ei ne jigit paljoa maksa, mut ne jigipäät maksaa sitten senkin edestä. Yx tuttava on ikuisuuden jo kalastanut jigeillä silleen, et valaa liukupainot itse ja käyttää jigejä tavallisissa koukuissa ja monofiilisiima aina. Se tosin on vanha mies ja tiedän että se suosii muutenkin vanhoja menetelmiä ja välineitä. Mutta sehän sen juuri osoittaakin että pärjätty on ilman ihmeellisiä fuusiosiimoja ja tullaan aina pärjäämäänkin jos vaan haluaa.

tallennettu
stento-z
Popeye
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Kippis

Profiili
« Vastaus #22 : 25.01.07 - klo:10:09 »

Niin eikös ne ole kehittänyt joiitakin mono siimoja jotka ei veny kovin paljon Taas (erä lehti) mä luulen
tallennettu

Vanhalla on oppimisen vaikeus
jrc
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #23 : 25.01.07 - klo:13:48 »

Itse olen jonkun verran ahventa jigaillut pääasiassa takavuosina kun kalaa vielä sai hyvin(lue satoja kiloja).Sen jälkeen kun punottu tuli markkinoille en ole muuta jigailussa käyttänyt,on tietysti erikois tapauksia jolloin tulee monoakin käytettyä esim:kuhan kevät kalastus matalasta,silloin jigin saa uimaan kevyemmin monon kanssa,mikä mielestäni on oleellista kuhan kevät jigauksessa.Syvästa aina poikkeuksetta punotulla.
Ja mitä tohon Allu-santerin enon kaverin 30kg tunnissa tulee,niin aika uskomattomalta minun korviini kuulostaa,mutta en jaksa alkaa tästä vääntämään.
tallennettu
the juQ
Mannen utan nötter - Mies ilman pähkinöitä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #24 : 25.01.07 - klo:15:13 »

Minä kyllä ahvenen jigi kalastuksessa käytän monofiili siimaa. No kyllä se kuitu siima vois olla parempi, koska se ei veny.
Mutta kyllä tunnen ahvenen nykysyt monifiilillakin. Jidi kalastuksessa rikon kaikkia sääntöjä:en pomputtele pohjaa pitkin ja en käytä kuitusiimaa.
« Viimeksi muokattu: 25.01.07 - klo:17:11 kirjoittanut the juQ » tallennettu

jännä
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu