Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:17:58

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Kelat
| | |-+  Hyrräkelat
| | | |-+  5500c3 rasvaus- ja kokoamiskysymyksiä
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: 5500c3 rasvaus- ja kokoamiskysymyksiä  (Luettu 260 kertaa)
Kelailija
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« : 24.11.08 - klo:10:53 »

Uskalsin itse räjäytyskuvan turvin purkaa döörin osiin ja putsata ja rasvata sen. Sain sen ihan kivasti koottuakin, mutta jostain syystä se peukulla painettava puolanvapautusnappula nousee kovin ponnettomasti ylös eikä puola pyöri, kun kampea pyörittää? Missä mahtaa olla vika?

Vasta nyt, kun olen netistä lukenut huoltovinkkejä, rupesin miettimään, onko vaseliinia joutunut vääriin paikkoihin? Mitä ne paikat ovat ja miten pahasti liika rasva voi haitata kelan toimintaa?

Vielä kysyisin, mitä sen ison messinkisen(?) hammasrattaan sisällä olevat mustat litteät kiekot ovat. Eivät ole metallia. Ovatko jotain kitkajarrujuttuja? Pitääkö niiden olla kuivia?
tallennettu
jabala
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Porilainen vatipää

Profiili
« Vastaus #1 : 24.11.08 - klo:13:15 »

Uskalsin itse räjäytyskuvan turvin purkaa döörin osiin ja putsata ja rasvata sen. Sain sen ihan kivasti koottuakin, mutta jostain syystä se peukulla painettava puolanvapautusnappula nousee kovin ponnettomasti ylös eikä puola pyöri, kun kampea pyörittää? Missä mahtaa olla vika?

Vasta nyt, kun olen netistä lukenut huoltovinkkejä, rupesin miettimään, onko vaseliinia joutunut vääriin paikkoihin? Mitä ne paikat ovat ja miten pahasti liika rasva voi haitata kelan toimintaa?

Vielä kysyisin, mitä sen ison messinkisen(?) hammasrattaan sisällä olevat mustat litteät kiekot ovat. Eivät ole metallia. Ovatko jotain kitkajarrujuttuja? Pitääkö niiden olla kuivia?

Ne ovat nimenomaan jarrulevyjä ja yleensä tehtaan öljyämisen jäljiltä öljyssä ja niiden tulisi olla puhtaat ja kuivat. Ne pitää puhdistaa jollakin sopivalla liuottimella, samoin ne väliprikat ja sen rattaan pinnat. Myös sen rattaan alla on pieni jarrulevy joka tulee puhdistaa. Kelaa kasatessa öljyä tulee käyttää harkiten, eikä roiskia päättömästi, kuten abun tehtaalla. OHUT kerros öljyä siihen kammenakselin sisätappiin, muuten ne levyt uivat uudelleen.

Tuosta vapautusnappulasta en osaa sanoa, kuulostaa että jokin osa ei olisi ihan oikealla paikalla, epäilisin sitä vapautusvivun palautussysteemiä, katso että kaikki on oikealla paikalla, mukaanlukien se pinioniratasta liikutteleva silta.

Pura ja kasaa se vaikka uudelleen, yleensä auttaa.
tallennettu
Kelailija
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 24.11.08 - klo:17:02 »

Kiitos vinkeistä! Sitä olen pähkäillyt, kun olen sörkkinyt kelan mukana tullutta paksumpaa tököttiä rattaille, että millä sen saisi kätevimmin levitettyä tasaisesti, ne hampaat kun hankaloittavat levittämistä.
Olenhan oikeassa, että vaseliini kuuluu rattaille ja öljy muualle?
tallennettu
rolli92
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 24.11.08 - klo:18:20 »

Jos sen vaseliinin saa jotenkuten tasaisesti sinne siten ettei nyt ihan hirveitä kasoja sitä jää sinnetänne, niin  kyllä ne rattaat sen tasoittelevat itse kelaa pyöritellessä.
tallennettu

Siellähän on melkoinen kuhina käynnissä!
jabala
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Porilainen vatipää

Profiili
« Vastaus #4 : 24.11.08 - klo:18:53 »

Aivan oikein, laakereihin tipat öljyä ja rattaisiin kevyt voitelu vaseliinilla, itse olen iha sormella vetäissyt. Loput sitten leviää kelaamalla oikeisiin paikkoihin. Kauheasti ei rasvaakaan kannata laittaa, se vaan keräytyy tiettyihin paikkoihin ja kerää itseensä suolaa ja muuta töhkää sekä jäykistyy kovilla pakkasilla.

IAR-laakeri muistaakseni kuuluisi puhdistaa ja voidella notkealla rasvalla ettei se ala pakkasella päästämään. Mutta jollei ole oireillut, jätä väliin jos se näyttää puhtaalta.
tallennettu
gsxf
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 25.11.08 - klo:09:09 »

Ihan sivuhuomautuksena, että vaikka olen tottunut huoltamaan keloja, niin kyllä tuo samainen kela tuli huomattavasti paremmaksi kun itse Abun  Nisula sen huolsi.Ohjeena vielä, että pääty kannattaa laittaa paikalleen herkällä kädellä ja kokeilla kammesta että se pyörii samalla kun varovasti kiristää sormiruuveja.
tallennettu
Kelailija
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 25.11.08 - klo:10:13 »

Keksin syyn vapautusnapppulan ponnettomaan palautumiseen ja puolan pyörimättömyyteen:
tämän linkin
http://www.vetouistelu.com/aarrearkku/uc/uc.htm
toisessa ja kolmannessa kuvassa näkyvien kahden haarukkamaisen jousen pitää olla kuvan mukaisesti
pienen hammasrattaan muovi-istukan päällä, jotta ne painaisivat rattaan tiiviisti puolaa vasten ja palauttaisivat painonapin. On se kiva, kun joskus ihan tutkimalla oppii uutta!

Kiitos kaikille avusta!
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu