Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:20:26

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Kelat
| | |-+  Haspelikelat
| | | |-+  Uusi kela tarvitsisi hommata???
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Uusi kela tarvitsisi hommata???  (Luettu 1084 kertaa)
Janko
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« : 08.05.07 - klo:17:39 »

Niin kalastan merellä ja pääasiassa haukea. oon ajatellu jotain shimanon kelaa! Paikallisessa kalastus liikkeessä ehdotettiin Shimano solstace RH 4000 nimistä kelaa. Kellään kokemuksia kyseisestä kelasta?? Olen myös kuullut että twin power olis hyvä??
tallennettu
järvikalastaja
Vieras
« Vastaus #1 : 08.05.07 - klo:18:39 »

itselläni on Shimano Technium FA ja puolaus siinä on todella tasaista ja heitoissa ei tule sotkuja (ainakaan itselläni ei ole tullut) toimii todella moitteettomasti hauen kalastuksessa ja miksi ei myös muiden kalojen SUOSITTELEN!!!
tallennettu
@RX@
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 14.05.07 - klo:17:02 »

itselläni cx4000fx shitmano, vaikka ei ole kokemusta muista haspelikeloista paljoa, niin kyllä on minullakin moitteetta toiminu. Ei sotkuja, tasanen puolaus kelalle
tallennettu
kirjohauki
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 22.06.07 - klo:14:24 »

Niin kalastan merellä ja pääasiassa haukea. oon ajatellu jotain shimanon kelaa! Paikallisessa kalastus liikkeessä ehdotettiin Shimano solstace RH 4000 nimistä kelaa. Kellään kokemuksia kyseisestä kelasta?? Olen myös kuullut että twin power olis hyvä??

Tiesitkös että twinpower maksaa n. 230€?  Solstage on järkevämpi valinta mutta jos rahaa piisaa osta Erä-lehden testivoittaja Twinpower. Toinen huuippukela on Daiwa Laguna, mutta hintaa silläkin aivan liikaa. Itellä on Shimano CX4000RA settikela ja hyvin olen tullut toimeen.
tallennettu

=(O) ---  MICHELIN  ---- (O)=
     A better way forward

www.michelin.com
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 22.06.07 - klo:14:41 »

Allekirjoittanut haluaisi kans hieman loistee tiedämyksellään, kerrankin siihen ompi mahdollisuus. Harvata herkkua kun on, niin käytän toki hyväksi. Virnistää
 Nimittäin minä hieman haluaisin tehdä korjausliikettä siihen shimanskin haspeli-härveleiten vertailuun. Solstage ompi perin hyvä peli, ei käy kieltäminen. Itsekin olen aikoinaan sellaista käytellyt ja kalaakin, kas kumma saanut. Enkä kerro nyt mitään kalajuttuja. Virnistää

En kylläkään menisi sitä solstagea vertailemaan twinpowerin kalliimman version kanssa, kerran solstage on takajarrullinen peli ja tuo testinvoittaja etujarrullinen. Kylläkin ompi markkinoilla ja jopa kaupoissakin, saatavana Twinpowerin etukaampi kela, joka sopisi mieleni kiemuroiten mukaan, paremmin vertailukaveriksi solstagen kanssa, kerran sekin takajarrullinen on. Ja hintaluokkakin hieman huokeampi: saa sitä nykyään kai jo 120-130 eurorahan hintaan. Toki, solstage jää siitäkin hinnasta reilusti alle. On kuitenkin se Twinpover poweroitu sellaisilla ominaisuuksilla, jotka hintaankin lisävällä tavalla vaikuttavat. Mainittakoot nyt vaikka tuo voidelemisen helpommaksi tekeminen ja ainakin väitetty puolauksen tasaisuus. Muitakin herkkuja siellä valmistajan "tosikertomuksen"mukaisesti ompi löydettävissä, mutta mikä se todellinen asioiten laita sitten onkaan, jääkööt jokaisen käyttäjän oman arvioinnin piiriin.
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
olls
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #5 : 23.06.07 - klo:03:26 »

Älä osta ainakaan Daiwaa. Sukkia ovat.
tallennettu
Stögö
Wireless Fisherman
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 23.06.07 - klo:08:10 »

Älä osta ainakaan Daiwaa. Sukkia ovat.

Ja mikähän mahtaa mielestäsi olla syy moiseen "sukkaisuuteen"? Perusteluja viesteihin, kiitos.
tallennettu

"Rakastan kalastamista. Sitä heittää siiman veteen, eikä tiedä mitä toisessa päässä on. Mielikuvitus leikkii pinnan alla."   -Robert Altman-
"You should be the change that you want to see in the world" -Gandhi-
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 23.06.07 - klo:08:46 »

Kuten jo tämän tuopin edellisessä viestissäni satuin mainitsemaan, olen itsekin sitä solstagen 4000:tä käytellyt, eikä minulla todellakaan ole mitään syytä ruveta sitä kelaa moittimaan moittimisen vuoksi. Joistakin asioista haluaisin kuitenkin huomauttaa.
 Ensinnäkin tuo kelan kokoluokka. Onhan siinä, neljitonnisessa, jo kokoa ja näköäkin. Mutta onko välttämättä näin, kuten amerikan maan immeiset tuppaavat kertoilemaan, notta iso on kaunista? Kyllä se kala, tämän maan lähivesillä, pienemmilläkin keloilla, nousee. Ainakin uskoisin näin. Onhan se kuitenkin sillä tavalla, notta kelan lisäksi, tarvitset myös vavan ja mieluiten sellaisen, joka olisi tuon kelan kanssa edes jonkinmoisessa balanssissa eli tasapainossa. Joten kokonaisuus tuppaa väkisinkin painamaan jo jonkinverran, mikä tulee varmasti heijastumaan, kalastuspäivän loppupuolella varsinkin, härveliä käyttävissä käsissä. Toki, jos voimaa ja kestävyyttä riittääpi, niin ei ole ongelma sekään.
 Sitten hieman siitä kelan toiminnasta. Solstage ei nimittäin, ole täysin takaliikkeetön rukki. Oliko se nyt puoli tai vartti kierrosta, jota se takasalvassaan ollessakin, taaksepäin kolahtelee. Joten tiukan paikan tullen, saa varautua vaikkapa tiukemmanpuoleiseen siima-hässäkkään.
 Sitten tuo siimarissaan sovitettu muovi-läpyskä, jota valmistaja itse ylen-määriin kehuskelee, mutta joka ei välttämättä ole kaikkien mieleen. Eli tarkoitan sitä laukaisinta. Kyllä sen kanssa oppi heittämään ja siihen tottuu kyllä, mutta koska tuo palikka on muovia, niin voipi olla, notta menee rikki juuri silloin kun sitä vähiten toivoisi. On nimittäin sillai, notta ne Murphy:n lait pätevät merelläkin.
 En tuonut mainitsemia asioita esiin kelan vikoina, koska niitä ne eivät ole. Ominaisuuksia vaan, jotka ompi mielestäni, hyvätä otta huomioon...ja päättää lopultakin tuon twinpoverin takajarrullisen härvelin hyväksi. Siis mikäli nyt näitä kahta keskenään vertailet ja ostopäätöstäsi punnitset.
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 23.06.07 - klo:09:30 »

Itselläni on nykyään kaikki kelat shimanon valmistamia, ja syy on siinä että olen niihin kaikkiin ollut tyytyväinen.  Kelan koko määräytynee ensisijaisesti pyydettävän kalan koon mukaan.  Mikäli kalojen koko pysynee alle 8 - 9 kilon niin itse ostaisin kokoluokan 2500 kelan.  En tosin pidä hauen pyynnissä 4000 sarjan kelaakaan mitenkään ylimitoitettuna.  Takaliikkeetön kampi on kuitenkin sellainen seikka että siitä en luopuisi enkä ostais sellaista missä tätä ominaisuutta ei olisi.  Mikään ei ärsytä oikeastaan enempää kuin se että isohko hauki nappaa uistimeen ja kampi ikäänkuin lyö näpeille ja samalla voi vastaisku mennä persiilleen. Puhumattakaan jos vielä olisi uistinta ollut tavoittelemassa meritaimen Itkee  Itselläni on kelan ostaminen myöskin ajankohtainen mutta ajattelin odottaa syksyyn sillä silloin niiden hinnat hiemankin "tinkaamalla" ovat täysin eri luokkaa kuin juuri nyt.

Kela jota vakavasti havittelen on twinpower ja todennäköinen kokoluokka 2500, se tulee haukien ja meritaimenien pyyntiin. Tällä kokoluokalla olen saanut useampia yli kuudenkilon haukia ja ompa mukana yksi kahdeksankiloinenkin. Sekin tuli ylös ilman mahdotonta tuskaa mutta rupesi kyllä jo hieman ylärajalla olemaan. Nyt täytyy vielä huomioida että vaikka kela maksaisikin hieman enemmän kuin jokin toinen vaihto-ehto niin kuitenkin nykyään asiallisten kelojen todennäköinen elinikä on reilusti yli viisi vuotta. Jakamalla kelan ostohinta käyttövuosilla niin ei se silloin tunnu niin isolta investoinnilta.

tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
SammyDavids
International Rapala Dipper; hooked on Canadian
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #9 : 25.06.07 - klo:20:49 »

Jos kalastaa hippasen enemmän niin mielestäni kela on kyllä väärä paikka tinkiä hinnasta..en nyt tarkoita että pitäisi staa mitään 700 e stelloja mutta kyllä tuommosen 80-150 e sijoitan mielelläni hyvään kelaan josta on luotettava kaveri vuosiksi eteenpän..ja kokoluokasta sen verran että jos ihan yleiskalastukseen haluaa (ahven, mertsari, normi hauki) niin kyllä se 2500-3000 haspeli on passeli mutta jos tuntuu että tarvitsee isommile kaloille tai jos itse ostaisin niin kyllä hyvän heittohyrrän ostaisin..--kiva uistella, mahtuu siimaa hyvin, heitot rauhallisia uistimet ei vaapu heitettäessä--esim abun uudet revo kelat  Hymyilee (vaikka en hyrrämiehiä olekkaan vielä)

tottakai vapa pitää sovittaa kelan mukaan sopivaksi ja onkin heittomukavuuden kannalta jopa tärkeämpi suomen perus kaloille jotka ei jarrulta niin ihmeitä vaadi ehkä lohia lukuunottamatta...

mielestäni kun esim. hyvässä haspelissa tulee alumiininen varapuola mukaan niin kättöalue laajenee huomattavasti kun saadaan toiselle puolalle esim. jotain 0,15 kuituu jigaukseen ja lipoille ja toiseen jotain 0,22 mertasari/hauki siimaa..itsellä tällä hetkellä ainoastaan 0,19 power pro yleiskalastukseen ja toimii siedettävästi kaikilla osa-aluiella

kuulemma shimanojen halvemmat mallit eivät puolaa niin hyvin kuin esim okumat ja daiwat mutta ylemmässä hintauokassa jo testitkin kertovat että kelpopelejä!

Itse ostaisin varmaan nyt takajarrullisen twinpowerin jostain alesta tai sitten shakespeaen plueger presidentin --kuulemma perushyvätyökalu joka puolaa hyvin..myös okumat kuulemmat omaavat hyvän puolauksen mutta suosittelen että kelan mukana tulee vaihtopuola eikä halpis varapuola

so ewer kaikki makuasioita mutta kyllä se itsellä on lähitulevaisuudessa aikomus siirtyä hyrrään mutta perhokalstus syö paljon rahaa, ja siin vasta huomaakin eron kun välineiden arvo pomppaa muutamalla satasella äkkä ylöspäin  8)on meinaa virveli romppeet niihin verrattuna melko halpoja  Hymyilee

tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu