Niin kalastan merellä ja pääasiassa haukea. oon ajatellu jotain shimanon kelaa! Paikallisessa kalastus liikkeessä ehdotettiin Shimano solstace RH 4000 nimistä kelaa. Kellään kokemuksia kyseisestä kelasta?? Olen myös kuullut että twin power olis hyvä??
Kuten jo tämän tuopin edellisessä viestissäni satuin mainitsemaan, olen itsekin sitä solstagen 4000:tä käytellyt, eikä minulla todellakaan ole mitään syytä ruveta sitä kelaa moittimaan moittimisen vuoksi. Joistakin asioista haluaisin kuitenkin huomauttaa.
Ensinnäkin tuo kelan kokoluokka. Onhan siinä, neljitonnisessa, jo kokoa ja näköäkin. Mutta onko välttämättä näin, kuten amerikan maan immeiset tuppaavat kertoilemaan, notta iso on kaunista? Kyllä se kala, tämän maan lähivesillä, pienemmilläkin keloilla, nousee. Ainakin uskoisin näin. Onhan se kuitenkin sillä tavalla, notta kelan lisäksi, tarvitset myös vavan ja mieluiten sellaisen, joka olisi tuon kelan kanssa edes jonkinmoisessa balanssissa eli tasapainossa. Joten kokonaisuus tuppaa väkisinkin painamaan jo jonkinverran, mikä tulee varmasti heijastumaan, kalastuspäivän loppupuolella varsinkin, härveliä käyttävissä käsissä. Toki, jos voimaa ja kestävyyttä riittääpi, niin ei ole ongelma sekään.
Sitten hieman siitä kelan toiminnasta. Solstage ei nimittäin, ole täysin takaliikkeetön rukki. Oliko se nyt puoli tai vartti kierrosta, jota se takasalvassaan ollessakin, taaksepäin kolahtelee. Joten tiukan paikan tullen, saa varautua vaikkapa tiukemmanpuoleiseen siima-hässäkkään.
Sitten tuo siimarissaan sovitettu muovi-läpyskä, jota valmistaja itse ylen-määriin kehuskelee, mutta joka ei välttämättä ole kaikkien mieleen. Eli tarkoitan sitä laukaisinta. Kyllä sen kanssa oppi heittämään ja siihen tottuu kyllä, mutta koska tuo palikka on muovia, niin voipi olla, notta menee rikki juuri silloin kun sitä vähiten toivoisi. On nimittäin sillai, notta ne Murphy:n lait pätevät merelläkin.
En tuonut mainitsemia asioita esiin kelan vikoina, koska niitä ne eivät ole. Ominaisuuksia vaan, jotka ompi mielestäni, hyvätä otta huomioon...ja päättää lopultakin tuon twinpoverin takajarrullisen härvelin hyväksi. Siis mikäli nyt näitä kahta keskenään vertailet ja ostopäätöstäsi punnitset.