Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
08.01.09 - klo:15:54

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Kelat
| | |-+  Haspelikelat
| | | |-+  Takasalpa ja sen käyttö
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Takasalpa ja sen käyttö  (Luettu 804 kertaa)
fatbloke
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« : 12.07.06 - klo:23:40 »

Olen aina ihmetellyt takasalvan terpeellisuutta haspelissa. Eli se vapauttaa roottorin pyörimään toiseenkin suuntaan. Mitä käyttöä sillä on? Olen kyllä törmännyt näihin peruuttelijoihin, jotka avaavat takasalvan kalan napatessa tai pohjatärpissä. Yleensä sen jäleen onkin sitten saanut ihmetellä kalan karkuutusta ja siimasoppaa.

Toisten olen taas kuullut kalastavan takasalpa auki ja pitävän veivistä kiinni ja antavan sitä kautta löysää, mutta itse olen ainakin jarrun todennut toimivan riittävän hyvin, jotta ei tarvitse ryhtyä sellaiseen kikailuun. Tosiaan nykykeloissa näyttää vipu olevan sellaista helposti liikuteltavaa mallia, johon taitaa pikkusormella ylettää siirtämään sen.

Joten kertoisitteko mikä sen tarkoitus on haspelissa?
tallennettu

En ole yhtä komea, kuin Cruise, mutta sekopäisempi. En ole yhtä lihaksikas, kuin Arnold, mutta vaikeammin ymmärrettävä. En ole yhtä hauska, kuin John Candy, mutta lihavampi. En ole yhtä taistelutaitoinen, kuin Seagal, mutta olen ilmeettömämpi. En omista samanlaista melaa, kuin Holmes, mutta olen rumempi, Eli kaikinpuolin olen täydellinen
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #1 : 13.07.06 - klo:00:27 »

Jotkut pitävät takasalpaa auki heittämisen ajan,jotta siiman sormelleotto heittoa varten olisi mukamas helpompaa.Kalan napatessa on taas kauhia hoppu laittaa salpa päälle,varsinkin jos sormet luistavat kammelta..Muuten,esmes Tuiskusen Jari tuntuu tykkäävän tästä tyylistä,mutta se kertookin jo paljon.. Virnistää On myös niitä heppuja,jotka pitävät takasalpaa aina auki paskan jarrun vuoksi ja tykkäävät jarrutella äkäisen kalan syöksyjä kirosanoja huudellen.No,toinen tykkää äidistä,toinen tyttärestä... Virnistää
tallennettu

jrc
SHS-Jäsen
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #2 : 13.07.06 - klo:09:00 »

Mannereurooppalaiset ja etenkin brittien kilpaonkijat tykkäsivät käyttää kelaansa takasalpa auki kytkettynä,on kuulemma herkempi tuntuma kalaan,kun onkii todella ohuella siimalla.
tallennettu
Shrike
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #3 : 13.07.06 - klo:12:39 »

Vetouistelussa tuo takasalpa on ihan mukava. Esimerkiksi kuha ottaa hyvällä syönnillä jo laskuvaiheessa jolloin siimaa kannattaa laskea salpa auki ja välillä jarrutella uistinta kammesta kiinni pitämällä.
tallennettu
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #4 : 13.07.06 - klo:14:18 »

jos kelassa on epäluotettava jarru niin takasalvallahan voi antaa lisää löysiä tai toisinpäin
tosin taitaa kaikkien halpiskelojenkin jarrut sen verran hyvin toimia et tuskin tuota tarvitsisi
mutta enpä nyt muista että olisin käyttänyt missään tilanteessa tuota takasalpaa

tallennettu

kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
Ville K
Heittokalan Graafikko
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili WWW
« Vastaus #5 : 13.07.06 - klo:16:10 »

Vetouistelussa tuo takasalpa on ihan mukava. Esimerkiksi kuha ottaa hyvällä syönnillä jo laskuvaiheessa jolloin siimaa kannattaa laskea salpa auki ja välillä jarrutella uistinta kammesta kiinni pitämällä.

Hinatessa haspelilla tulee joskus annettua siimaa salpa auki. Muuta käyttöä en sille itse keksi.
tallennettu

fatbloke
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #6 : 13.07.06 - klo:23:46 »

no pääasiassa itsekin harrastan vetouistelua, mutta silti en leiki takasalvalla. Minusta paremman tuntuman saa kun laskee siimaa sormien välistä tai painaa siimaa vapaa vasten. Pitäisi riittää voimat isompiakin kapuloita pidellä, ainakin rapalana magnumeja deep tail dancereita ja posssuja. Toinen käsi on veivillä toine pitää siimaa ja laskee sitä silloin tällöin. jos tärppi tulee, niin on ainakin parikiloiset hauet ja yli kiloiset kuhat kiinni jääneet ja sitten vaan kelaamaan. Ja tämä siima sormien välissä laskeminen onnistuu yhselläkin kädellä, kun toine käsi on moottorin kahvalla.
tallennettu

En ole yhtä komea, kuin Cruise, mutta sekopäisempi. En ole yhtä lihaksikas, kuin Arnold, mutta vaikeammin ymmärrettävä. En ole yhtä hauska, kuin John Candy, mutta lihavampi. En ole yhtä taistelutaitoinen, kuin Seagal, mutta olen ilmeettömämpi. En omista samanlaista melaa, kuin Holmes, mutta olen rumempi, Eli kaikinpuolin olen täydellinen
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #7 : 13.07.06 - klo:23:55 »

Kun avaa sen salvan, niin tulee noita sotkuja aika tehokkaasti..
tallennettu

Älä pakota jokea, anna sen virrata.
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu