PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
|
 |
« : 16.07.08 - klo:22:06 » |
|
Jos aihetta on jo käsitelty, niin meidän pätevät modet osaavat yhdistämisen taidon. Kumpaa metodia porukka käyttä pääsääntöisesti. Joskus tuntuu siltä, että takaisin kelaus sujuu jouhevammin, kun käsin kippaset sangan kelausasentoon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 16.07.08 - klo:22:14 » |
|
Kelatessa yleensä menee tuo sanka kiinni koska sen verran löysiä ovat minun haspelini olleet. Joskus myös sormella nippaan sangan kelausasentoon mutta pääsääntöisesti kelatessa menee kampi kiinni.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Dukes
Aktiivi
Jäsen

Poissa
haukia haukia
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 16.07.08 - klo:22:18 » |
|
Pääasiassa kelaamalla. En sitten tiedä onko se paras tapa. Ei ainakaan vielä ole kelojani vaurioittanut. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
-Rukka-Peikko Takkutukka-
|
|
|
lape89
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 16.07.08 - klo:22:21 » |
|
Kelaamalla menee sanka kiinni. Mun Shimano Exagessa varsinkin oli aika jäykkä sanka alkuun, mutta kyllä se on käytössä löystynyt, kun sen voimalla kampea pyöräyttämällä olen sulkenut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
djuza
Kettuuntunut maailmanmatkaaja
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 16.07.08 - klo:22:25 » |
|
Kelaamalla menee sanka kiinni. Mun Shimano Exagessa varsinkin oli aika jäykkä sanka alkuun, mutta kyllä se on käytössä löystynyt, kun sen voimalla kampea pyöräyttämällä olen sulkenut.
Mulla taas päinvastoin on Exage vanhemmiten jäykistynyt eli käsin olen laittanut sangan kiinni  .
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 16.07.08 - klo:22:41 » |
|
Jos ei kelaamalla mene sanka kiinni niin on joko rasvan puutetta tai on jotain vikaa  . Sen olen huomannut että huokemmissa se oikeasti on joskus jäykkä ja vaatii "vauhdinottoa" jotta sanka suostuu liikahtamaan mutta sekin lienee korjattavissa pikku tutkailulla. Hieman tyyriimmissä keloissa se sanka menee kiinni kovinkin pehmeästi.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 16.07.08 - klo:23:08 » |
|
Mulla taas päinvastoin on Exage vanhemmiten jäykistynyt eli käsin olen laittanut sangan kiinni  . Tästäpä tämä uteluni sai alkunsa. Nimittäin juuri tuo Exage, josta todella pidän, on aika-ajoin ikäänkuin jumittunut ja olen joutunut käsin sangan kelausasentoon asettamaan. Lainaus psykolta:"Hieman tyyriimmissä keloissa se sanka menee kiinni kovinkin pehmeästi." Kuinkahan tyyris haspeli pitäisi hankkia, että ei milloinkaan tarvitsi kätösiään käyttää sangan kelausasentoon saamiseksi?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 16.07.08 - klo:23:36 » |
|
..ei milloinkaan..
Sellaista ei olekaan.  Täytyy myös muistaa, että kelaa pitää huoltaa säännöllisesti, jotta se toimisi luotettavasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 17.07.08 - klo:05:47 » |
|
Käsin. Aina. Itse olen tottunut tuohon että heiton lopussa napsautan käsin kelan sangan alas. .."Hieman tyyriimmissä keloissa se sanka menee kiinni kovinkin pehmeästi". Tuota... tuota...kokeilin muutaman kerran "automaattista" sangan laukaisua Shimano Stellassa ja kyllä tuo itse sangan kiinnilaittaminen tuntui edelleen luonnikkaammalta joten jatkoin sitä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia 
|
|
|
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 17.07.08 - klo:06:47 » |
|
Kuinkahan tyyris haspeli pitäisi hankkia, että ei milloinkaan tarvitsi kätösiään käyttää sangan kelausasentoon saamiseksi?
No ainakin Daiwan Exceler plus on jo sellainen kela ettei siihen kättä tarvitse käyttää nyky keloista. Enkä moista kyllä muista että esim Lagunassa esiintyisi. Näitä uudempia huokeampia en juurikaan ole kokeillut heittokäytössä. Esim Shakespeare Pflueger President, jota saa joistain paikoista halpiskoreista alle 50€, ei todellakaan vaadi kättä siihen sangan laukaisuun. Tuota Igorssilla olevaa vanhaa mallia olevaa Stellan 4000 en ole kokeillut heittää mutta uudempi malli (2007->) ei edes tuossa kokoluokassa tarvitse moista. Tosin Igors on itse sanonut että tekee tuon sangan laukaisun aina automaattisesti kädellään. Jos omassa niin joutuisin pakosta tekemään niin se olisi viimeinen heitto ennen kelan huoltoa. Edelleen olen sitä mieltä että jos siihen sangan laukaisuun tarvitsee käden jotta voisi aloittaa kelaamisen, omista tottumuksista riippumatta, niin kelassa on on vikaa/rasvanpuutetta.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toge
VIP #13 "yhden menin ottamaan...."
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 17.07.08 - klo:11:21 » |
|
Jos omassa niin joutuisin pakosta tekemään niin se olisi viimeinen heitto ennen kelan huoltoa.
Hmm tarkotatko että jos joutuisit kädellä palauttamaan sangan kelassa niin sen jälkeen menis heti kela huoltoon? Mä palautan sen aina kädellä takaisin enkä ikinä aloittamalla kelausta. En tiedä miksi se vaan on ollu tapa siitä asti ku olen virvelin käteen saanut. Enkä myöskään avaa sankaa sillä perhanan klipsu systeemillä joka suurimmassa osassa keloista on. Molempiin suuntiin siis auki ja kiinni menee sanka käsipelillä. Vaikka psycho varmaan tarkottikin että jollei se mene kiinni ku alottaa kelaamisen niin kelassa pitää olla vikaa --> huoltoon.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mitäs kyyyyl
|
|
|
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 17.07.08 - klo:12:24 » |
|
Hmm tarkotatko että jos joutuisit kädellä palauttamaan sangan kelassa niin sen jälkeen menis heti kela huoltoon? Juuri näin! Vaikka psycho varmaan tarkottikin että jollei se mene kiinni ku alottaa kelaamisen niin kelassa pitää olla vikaa --> huoltoon.
Jos sanka olisi niin jäykkä että se pitää käsin palauttaa/ei palaudu kelaamalla niin se on mun mittappuun mukaan jo rikki/huoltoa vailla-> huollettava. Jos sanka ei lukkiudu niin se on jo toinen asia se.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarski
Siuronkosken Einstein
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 17.07.08 - klo:12:46 » |
|
Itse suljen sangan kelaamalla. Koskella ei kerkeä kikkailemaan kädellä yhtään ylimääräistä - kelauksen on useimmiten alettava ilman minkäänlaisia viivytyksiä. Halvat kelani eivät tätä ole kestäneet, vaan lähes kaikki ovat hajonneet sangan mekanismista vaikka muuten olisivatkin olleet vielä hyvässä kunnossa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Sensaatiomaista! Tulitaistelu osterien välillä! Hervannan Jamie Oliver
|
|
|
v4ld0_
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 18.07.08 - klo:09:39 » |
|
Laitan kanssa itsekkin sangan alas kelatessani saa paljon nopeemmin ja ei tarvitse sählätä mitään. ennen laitoin kädellä sangan alas, mutta en enään.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 18.07.08 - klo:10:33 » |
|
Tulipa tuotakin testattua kun viimeksi eilen olin merellä. Keloina oli 2000 sedona ja 4000 stella. Hintahaitari oli aika leveä näitä kahta verrattaessa. Kummassakin sanka meni kelausta aloitettaessa ihan riittävän pehmeästi kiinni. Tosin taisi kerran jäädä hammasrattaat sellaiseen asentoon että jouduin hieman "rykäisemään". Kuitenkaan tämä tyyli ei tuntunut niin luontevalta kuin oma entinen ja nykyinen  tapani laittaa sanka käsin kiinni. ..."Itse suljen sangan kelaamalla. Koskella ei kerkeä kikkailemaan kädellä yhtään ylimääräistä" Onkohan Jarski nyt sitten edes kokeillut tuota toisenlaista mahdollisuutta. Itselläni on tapana "jarruttaa" heiton loppuvaiheessa jopa haspelikelalta purkautuvaa siimaa joko siksi että heittopituus saattaisi jopa merellä olla liian pitkäksi menevä (kaislikkoa ym.) tai sitten siksi että itselläni on mutu-tuntuma siihen että hieman jarruttamalla viimeiset metrit uistin oikenee eikä mene niin helposti siima koukkuihin. Näin menetellessä toinen käteni on jo kelassa kiinni ja ei siinä sen ihmeempää liikettä sitten tarvitse tehdä kun sen sangan siinä samassa kiinni laittaa. Matalassa heiteltäessä uskon että oma tyylini on jopa parempi kun näinmenetellen saan kelauksen alkamaan heti, joskus jopa ennepää kuin uistin ehtii vedenpintaa. Konstit on monet sano ukko kun pöytää kissalla pyyhki 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia 
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 18.07.08 - klo:15:52 » |
|
Aina sanka kelatessa kiinni, mitä sitä enempiä kikkailemaan. Monesti tulee aloitettua kelaus jo kesken heiton, jos meinaa mennä liian pitkäksi tai kalastetaan matalassa vedessä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #16 : 18.07.08 - klo:16:12 » |
|
Monesti tulee aloitettua kelaus jo kesken heiton, jos meinaa mennä liian pitkäksi tai kalastetaan matalassa vedessä.
Anteeksi OT mutta ite jarrutan siiman purkautumista etusormella ja myös tarvittaessa pysäytän siiman etusormella jos tilanne niin vaatii. Samoin jos tuulessa siimapussia kertyy liikaa niin sormella saa hieman kiristettyä alkuvaiheessa siimaa. Jos kelaukse aloittaa kesken heiton on siiman katkemisen mahdollisuus ilmeinen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
roki
VIP #3 -- Kätilön pikku apuri
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #17 : 18.07.08 - klo:16:14 » |
|
Kelattaessa sanka käännetään,paitsi silloin kun kela ei suostu toimimaan. Joskus sanka jää puolitiehen,ja sitä joutuu kädellä avittamaan.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
kaikki muu paitsi kalastus on turhaa
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #18 : 18.07.08 - klo:16:16 » |
|
Anteeksi OT mutta ite jarrutan siiman purkautumista etusormella ja myös tarvittaessa pysäytän siiman etusormella jos tilanne niin vaatii. Samoin jos tuulessa siimapussia kertyy liikaa niin sormella saa hieman kiristettyä alkuvaiheessa siimaa. Jos kelaukse aloittaa kesken heiton on siiman katkemisen mahdollisuus ilmeinen.
Kofftopic: Itselläni ei ole koskaan katkennut ko. tilanteessa siima, ei 0,12mm Fireline eikä ohuimmillaan 0,16mm monofiili. Ihan myös haukivehkeillä suht painavaakin vaappua/lusikkaa heitellessä kuidulla ei ole ollut ongelmia. Mä olen tuohon tottunut, saattaa näyttää hieman rajulta tyyliltä mutta niin on tyylinsä harjoittajakin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko10
Porin karhunpentu, Mr Seatrout
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #19 : 18.07.08 - klo:16:48 » |
|
Aina sanka kelatessa kiinni, mitä sitä enempiä kikkailemaan. Monesti tulee aloitettua kelaus jo kesken heiton, jos meinaa mennä liian pitkäksi tai kalastetaan matalassa vedessä.
Joo, tämä on lähes pakollinen suoritus minun ja igorsin kalapaikoilla kun vesi on alhaalla, eli siis aloittaa kelaus kesken heiton. Ikinä ei ole haamukatkoja tullut vaikka olen aloittanut kelauksen kesken heiton painavillakin uistimilla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
johndoe
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #20 : 18.07.08 - klo:18:25 » |
|
Käsin koska pitkään heitellyt semmoisilla keloilla joista tuo sanka menee ekana "rikki".
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ode
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #21 : 18.07.08 - klo:18:28 » |
|
käsin laitan minäkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kaivo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #22 : 26.07.08 - klo:22:19 » |
|
Mieluummin kelaamalla. Varsinkin matalissa paikoissa ja uppoavilla vieheillä vien käden kelan kammelle usein jo vieheen loppulennon aikana, jotta kelaustuntuman saa otettua välittömästi vieheen osuessa veteen, tai jopa aavistus ennen sitä: viehe vetäisee siiman suoraksi.
Näin varsinkin sivutuulella, kun siima tuppaa painumaan heitossa pussille. Toinen tapa tuulikeleillä on jarruttaa siiman purkautumista heiton aikana, mutta tällöinkin laukaisen sangan mieluummin kelaamalla.
-- Kaivo
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 28.07.08 - klo:20:08 kirjoittanut Kaivo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pikeman
VIP #12
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #23 : 27.07.08 - klo:11:57 » |
|
Käsin koska pitkään heitellyt semmoisilla keloilla joista tuo sanka menee ekana "rikki".
Sama juttu! Pinttynyt tapa huonojen kelojen aikakaudelta. Vaikka enää ei olisikaan tarvetta käsin sankaa laskea, niin tulee se yhä suoritettua rutiininomaisesti käsin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta pakki ei kestä niin paljon kuin naama vaatii.
|
|
|
Überschnitzel
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Tahtoo ul-välineet
Profiili
|
 |
« Vastaus #24 : 27.07.08 - klo:12:16 » |
|
Käsin tuo tulee laskettua, niin olen tehnyt jo pienestä pitäen.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Gotlanti meni, J-Kingit tuli? Odottelu jatkuu...
|
|
|
|