|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 02.05.08 - klo:16:32 » |
|
Huomiota kannattaa tuotetietoihin kiinnittää siimatilavuuden, kelatyypin, jarrutyypin (etu/taka), painon ja välityksen verran. Laakereiden määrällä ei ole oikeasti svittuakaan väliä, mieluummin laadukkaat kaksi kappaletta kuin huonot viisitoista. Muut asiat eivät spekseistä selviä, mutta oleellisia ovat puolauksen laatu, jarrun toiminta jne.. Takajarrullisista en osaa mitään suositella, joskus pari vuotta sitten taisi Shimanon Sidestab olla about tuossa hintaluokassa harkinnan arvoinen kapistus, tosin snapshotilla ilman IAR:ää.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 02.05.08 - klo:16:34 kirjoittanut kevytkalastaja »
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 02.05.08 - klo:16:44 » |
|
Kevytkalastaja jo hyviä pointteja toi ilmi mutta yksi tärkeä on tuo jalan pituus. Eli monissa keloissa se on kohtuullisen lyhyt ja sanka hakkaa helposti sormille käden koosta ja omasta tyylistä tietysti riippuen. Itsellä ainakin moinen pudottaa useat hyvätkin kelat pois ostoslistalta (kuten mm okuma).
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Allegri
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 07.05.08 - klo:16:46 » |
|
Oisko noista ehdottamistani keloista joku tarkoitukseeni vastaava/ hyvä?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jio
Jerkkijulkkis
SHS-Jäsen
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 07.05.08 - klo:17:07 » |
|
Kevytkalastaja jo hyviä pointteja toi ilmi mutta yksi tärkeä on tuo jalan pituus. Eli monissa keloissa se on kohtuullisen lyhyt ja sanka hakkaa helposti sormille käden koosta ja omasta tyylistä tietysti riippuen. Itsellä ainakin moinen pudottaa useat hyvätkin kelat pois ostoslistalta (kuten mm okuma).
-Onkohan tämä joku uusi kelatrendi? En muista moiseen haspeliin törmänneeni vielä, vaikka aina välillä kaupassa hypistelnkin UL-keloja. Mulla on tosin pienet ja herkät sairaanhoitajan kädet.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
SammyDavids
International "Fisherman"
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 07.05.08 - klo:17:13 » |
|
Kannattaa miettiä koko luokkaa koska esim se shimano Catana oli 2500 tonninen ja Daiwa oli 3500 tonninen mikä jo vastaa profiililtaan jos oikein muistan niin jo shimanon 4000 luokan kelaa...Myös painoa kannattaa kysyä liikkeestä, liian painava kela kevyessä vavassa ei ole kiva Itse ottaisin järvelle tuon 2500 koko luokan ja merelle jonkun 3000... Mitä myyjien kanssa jutellut niin Okumoiden puolaus on kuulemma melko hyvää noissa "halvemmissa" hintaluokissa että ehkäpä itse ostaisin tämän. Onpa okuma voittanut noita kela testejäkin ja ymmärtääkseni sama puolaus käytännössä näissä hippasen halvemmissa malleissa kuin huippumalleissakin. http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?pid=77&productid=2390Mutta kyllähän Shimano ja Daiwa on varmasti käytetyimmät ja eipä tuo Saksalainen DAM:kaan huono ole..Vähän muovisen näköisiä vain nuo vaihtoehdot paitsi se kallein DAM näytti jo ihan peliltä...Mutta varmaan ton Okuman ottaisin sen perusteella mitä kuullut/lukenut
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 07.05.08 - klo:17:16 » |
|
-Onkohan tämä joku uusi kelatrendi? En muista moiseen haspeliin törmänneeni vielä, vaikka aina välillä kaupassa hypistelnkin UL-keloja. Mulla on tosin pienet ja herkät sairaanhoitajan kädet.
Saattaa ollakkin. Ainakin moinen ongelma usein tulee vastaan. Itse olen varsinaisen UL releet unohtanut aikaa sitten mm juuri tuon ongelman takia ja käytän ikivanhaa shaken ambidex cbs 1000 jos nyt jostain syystä pientä kelaa tarviin. Ja itse Allegrin kysymykseen: Yhtäkään noista en taida olla edes kädessä pidellyt mutta jos pitäisi lonkalta nettitilaus tehdä niin ottaisin http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=54-4861 tai http://www.samfishing.fi/ostoskori/prod_show.php?art_no=313015Suosittelisin kumminkin että menet kauppaan ja kokeilet mikä sopii parhaiten juuri sinun käteen siinä sinun hintaluokassa. Jos et kaupoille pääse niin hieman on arpapeliä kieltämättä. Tuossa http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=54-3576 on ainakin kuvassa eri kela kuin teksteissä (kuvassa joku Okuma)
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 07.05.08 - klo:17:38 » |
|
Psycholla lienee lapiot käsien tilalla, ei mulla itsellänikään moista ongelmaa ole esiintynyt vaikka en erityisen pienikokoisia käsiä omistakaan. Mutta jos sormet ovat kuin nippu k**piä, niin kyllä tuon ymmärtää. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
PAR
Puksun Paronitar
Aktiivi
Jäsen

Poissa
yksi itse saatu kala vastaa tuhatta ostettua
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 07.05.08 - klo:18:46 » |
|
Psycholla lienee lapiot käsien tilalla, ei mulla itsellänikään moista ongelmaa ole esiintynyt vaikka en erityisen pienikokoisia käsiä omistakaan. Mutta jos sormet ovat kuin nippu k**piä, niin kyllä tuon ymmärtää.  Omasta kokemuksesta voin vain todeta, että tälläiselle lyhyt sormiselle haspelinkäyttäjälle jalan mitalla on merkitystä. Jos käytän lyhyemmällä jalalla varustettua haspelia, niin etusormeni ylettyy pitämään heitossa siimasta, mikä lienee se oikea tapa. Pidemmällä jalalla varustettua joudun käyttämään " fak juu " sormea siimaa pidellessä, jolloin heitto ei ole yhtä nautittavaa kuin se oikea tapa. Kyllä tämmöinenkin pointti kannattaa ottaa huomioon kelaa ostaessa. " fak juu ", saippualla pitäisi suuni pestä. Edit. Tarkennan vielä että se lyhympi jalkainen on Shimano joku 2000 ja nuo pitempijalkaiset ovat muita, joista käytetyin Shimano Exage 2500 ja Solstage 4000 silloin tällöin.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 07.05.08 - klo:19:19 kirjoittanut PAR »
|
tallennettu
|
|
|
|
Vikke
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 05.06.08 - klo:11:21 » |
|
Riippuu siitä, mihkä paikkaan kelaa tarvitsee ->> Mereen, järveen vai jokeen? Mereen yleisesti ostetaan isohko kela ja järveen tai jokeen vähän pienempi. Tai oikeastaan riippuu paikkojen kalakannasta, ehkäpä en esimerkiksi Tenolle ostaisi sitä kaikkein pienintä.  Myös sitä yleensä katson, kuinka kevyt kela on kokoonsa nähden. Se myös kannattaa katsoa, onko kela juuri sinun kädellesi hyvä. Lopuksi kannattaa katsoa, onko kelaus raskasta vai kevyttä. Nämä kun osuvat kohdilleen, niin kelan pitäisi olla kohtuu hyvä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Skarpa
Vieras
|
 |
« Vastaus #10 : 25.06.08 - klo:09:38 » |
|
Noihin kuulalaakereihin. 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
ode
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 25.06.08 - klo:09:45 » |
|
joo minä kanssa niihin kuulalaakereihin ja hinta/laatusuhde
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
v4ld0_
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 25.06.08 - klo:12:34 » |
|
Kannataa kiinnittää huomiota kuula laakereitten määrään, kelan kokoon, hintaan, puolattavuuteen, painnoon ja tukevuuteen ettei heilu.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jio
Jerkkijulkkis
SHS-Jäsen
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #13 : 25.06.08 - klo:13:05 » |
|
Tarkistuslistalla on yleensä ekana tärinätön käynti, minkälaista ääntä (=kihnutusta) mahdollisesti pitää kelatessa ja sen jälkeen arvioidaan hintaa. Jollain älyttömällä kuugeleitten määrällä ei mielestäni ole mitään merkitystä jos kela tuntuu kelvolliselta kädessä. Nykyisiä keloja ei ole pahemmin tehty edes kestämään ja tällaista ominaisuutta arvostaa kannttaa kyttäillä jotain Z-sarjan Penn:iä, wanhoja ABU:n Cardinaleja (33, 44, 66, C3, C4, jne) tai DAM:in wanha-sarjalaisia. Nykyhaspelin alkaessa pitää ääntä (tai muuten takkuavan) tietää olevan ajan alkaa katsastella uutta kelaa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
MKK
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #14 : 25.06.08 - klo:13:26 » |
|
Hyviä pointteja on tullut jo esille. Mainitaan nyt vielä, että jarrun toiminnasta kannattaa tutkia onko säätöskaala tarpeeksi laaja. Joskus muinoin halvan haspelin kun ostin, niin sopivaa jarrun kireyttä ei siinä ollut. Uusimmassa Erä-lehdessä kun noita ul-keloja arvosteltiin, niin hieman ihmetytti kun useasti moitittiin takasalpan pienuutta tai hankaluutta käyttää. Itse en ainakaan salpan asentoa vaihda. Joten aivan sama onko se helppo vai hankala käyttää.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Turusukko
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #15 : 26.06.08 - klo:10:50 » |
|
Hyviä pointteja on tullut jo esille. Mainitaan nyt vielä, että jarrun toiminnasta kannattaa tutkia onko säätöskaala tarpeeksi laaja. Joskus muinoin halvan haspelin kun ostin, niin sopivaa jarrun kireyttä ei siinä ollut. Uusimmassa Erä-lehdessä kun noita ul-keloja arvosteltiin, niin hieman ihmetytti kun useasti moitittiin takasalpan pienuutta tai hankaluutta käyttää. Itse en ainakaan salpan asentoa vaihda. Joten aivan sama onko se helppo vai hankala käyttää.
Niin ja se pieni takasalpa on ominaisuus, jota ERÄ-lehden toimittaja J.Tuiskunen ei ole oikein ymmärtänyt. Kalliimmissa keloissa takasalpa tehdään pieneksi jotta se ei kääntyisi vahingossa päälle, varsinkin silloin kun takasalpa sijaitsee kelan alla. Oli kyllä loistava lehti ja J. Tuiskuselta hyviä juttuja.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|