Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
05.12.08 - klo:09:49

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Kelat
| | |-+  Haspelikelat
| | | |-+  Käyttökokemuksia Shimano Twinpower/Aspire/Stella -07 malleista?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemuksia Shimano Twinpower/Aspire/Stella -07 malleista?  (Luettu 3014 kertaa)
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« : 01.07.07 - klo:13:09 »

Eli onko kellään käyttökokemuksia Shimanon malleista:
Twinpower FB 2500
Aspire FA 2500
Stella FB 2500
Ja nimenomaan etujarrullisista malleista (kaiketi vain twinpowerissa on takajarrullinen malli) ja tämän vuoden malleista. Jos niin laita tietojasi etteriin sillä joku noista kiinnostaa hankkia.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #1 : 01.07.07 - klo:22:57 »

Sikopaimenel pakkomielle kylän kalleimmast haspelist.
Tuskin. Mutta hieman laadukkaammasta kylläkin. Ulkomailta en tilaile vapaa-aikana mitään. Duuniongelmat riittää sillä saralla. Sen kalleimman olisin jo voinut ostaa.

Edit: Jo aiemmin kyselin muita merkkejä nutta eipä juuri vastauksia kuulunut Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 01.07.07 - klo:22:59 kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #2 : 02.07.07 - klo:06:50 »

Nyt kyselenkin täältä niitä käyttökokemuksia ko keloista. Enkä asettele mitään määrityksiä millekkään osa-alueelle, haluan vain kokemuksia. On äärimmäisen valitettavaa ettet löydä mitään eroja esim 50€ ja 100€ kelan väliltä. Sehän ei tarkoita sitä etteikö niitä ole ja muut niitä huomaisi.
Eli edelleen niitä kokemuksia jos vaan sellaisia on.
tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #3 : 02.07.07 - klo:13:51 »

Kiitos, tuleehan se sieltä kun aikansa odottaa Iskee silmää.
Techinicumia kokeilin jo ihan käytännössä ja ei vain tuntunut omalta. Ja myynti paketissa ei ole toista puolaa, jonka hankkiminen maksaa kumminkin jonkun verran.
Twiniä ja Aspirea olisi tarkoitus mennä kokeilemaan. Sen tiedän ettei Stellaa kovinkaan monesta paikasta löydy. Kunhan toivoin että jollain olisi moisesta jotain kokemuksia. Ja Shimanoja ei ole ollut ainuttakaan, joskin käyttänyt olen.
Ei Abo, en hae sitä kalleinta mahdollista kelaa. Kuten jo aiemmin totesin olisin sen jo ostanut hintaan 1200€. Tämänkin topikin tarkoitus on samalla hankkia muiden kokemuksia ko tuotteista ja ehkä toimia samalla myös vaihtoehtoja poissulkevana. Muiden merkkien saatavuus on heikohko liikkeessä kuin liikkeessä.  Enkä hae mitään "katu-uskottavuutta" kuten kuvittelet, se tulee jostain ihan muualta. Haen vain parempaa kuin mitä tuolla 100€ hintaluokalla on tarjota, koska niissäkin on jonkinmoisia lapsuksia, mitä nyt tuohon hintaan ei tulisi olla. Ja ei se laatu hintaharukkaa pudottamalla parane joskaan ei välttämättä huononekkaan.
tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #4 : 02.07.07 - klo:16:04 »

Mä kyllä ihan oikeasti suosittelisin psykoottiselle lehmipojalle että järkkäisit sen aikataulun silleen että pääsisit mainetta niittäneeseen ja varmoja tuloksia tuottavaan Abon heittohyrräkouluun. Kuten on jo jossain muodossa todettu, ei hapselikalastuksessa välttämättä saa mitään uutta ja hienoa latomalla lisää rahaa tiskiin, kun hapselin sopivimmissa käyttötavoissa ei tietyn rahamäärän jälkeen juuri voi tuotetta enää parantaa, kun ei niistä lisälaakereista oikein iloa irtoa.
Ja tämä hyrrällä heittely liittyi alkuperäiseen kyssäärin?Huh Älä nyt sekoita kahta eri asiaa aivan turhaan.
tallennettu

J-KING
Kustavin Kalapullat
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Seatrout_luukku.com

Profiili
« Vastaus #5 : 02.07.07 - klo:17:20 »

Mä kyllä ihan oikeasti suosittelisin psykoottiselle lehmipojalle että järkkäisit sen aikataulun silleen että pääsisit mainetta niittäneeseen ja varmoja tuloksia tuottavaan Abon heittohyrräkouluun. Kuten on jo jossain muodossa todettu, ei hapselikalastuksessa välttämättä saa mitään uutta ja hienoa latomalla lisää rahaa tiskiin, kun hapselin sopivimmissa käyttötavoissa ei tietyn rahamäärän jälkeen juuri voi tuotetta enää parantaa, kun ei niistä lisälaakereista oikein iloa irtoa.
Nyt en ymmärrä, kun ostin ekan hyrrän yli 20 vuotta sitten eikä minulta vaadittu Abon heittohyrrä serfikaattia ja mielestäni olen pärjännyt ihan hyvin ilma sitä vieläkin. Ja mitä aiheeseen tulee niin jos joku haluaa haspelilla heittää, mitä sitten? Kala ei tiedä tästä heittohyrräkoulutuksesta mitään eli uskon että haspelilla saa kalaa siinä missä hyrräkelalla. Minä olen ymmärtänyt tämän kysymyksen siten että tässä haluttaisiin tietoja haspelista eikä kansalaisopiston kursseista.
tallennettu

Vaikka kuljen minä yksin pimeässä laaksossa, ei minun mitään siellä tarvitse pelätä...
Sillä olenhan laakson suurin sika
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #6 : 02.07.07 - klo:23:18 »

No tuon opettelun hyrrällä suoritin jo osittain lomalla kuten toisaalla kerroin. En vain koe mitenkään tärkeäksi ja olennaiseksi heittokalastusta juuri hyrrällä. Jos sen takia jää joku kala saamatta niin sitten jää.
Kuten aiemmin totesin; nettitilaukset ovat pois minun valinnoista. Joten joudun tyytymään kotimaan markkinoihin ja liikeiden tarjontaan.
Jostain kumman syystä nyt ei sitten saisi olla shimanokaan, keväällä ei okuma eikä shake ollut hyvä. On vaikea olla juuri oikean aallon harjalla muodissa Iskee silmää
Tuota Abon linkissä ollutta en ole koskaan kuullutkaan ja koska sitä ei voi missään edes hypistellä on se auttamatta ulkona kuvioista.
tallennettu

simppa
Virallinen Simppa
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #7 : 03.07.07 - klo:08:44 »

Jotkut sanoo, että kela on pelkkä siimavarasto. Ku funtsii, ni toi ei oikeestaan käy ku tohon haspeli ja umppari puolelle. Hyrräkelathan on korkeakierroksisia mööpeleitä, niin niillä on kai hiukan enemmän välii laadun kanssa. Siis heittohyrrien.
tallennettu
catch-a-fish
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #8 : 03.07.07 - klo:09:05 »

Tuota Abon linkissä ollutta en ole koskaan kuullutkaan ja koska sitä ei voi missään edes hypistellä on se auttamatta ulkona kuvioista.

Pitäisköhän sun listata tähän kaikki kelat, joista olet kuullut niin kaikki tietävät mitä voivat suositella?  Iskee silmää
Ai niin. Edestakaiset lennot Tampere-Frankfurt Ryanairilla ehkä 100 euroa, joten tuon abon mainitseman kelan saa ihan kohtuuhinnalla tarvitsematta turvautua nettitilaukseen. Jo tekemällä laivareissun Tukholmaan löytää monenmoista kelaa joita Suomessa ei joka paikassa pääse hypistelemään. Eli jos itselleen optimaalista haspelia haluaa, eikä Helsingin tarjonta muka riitä, niin sitten joutuu lähtemään merta edemmäs kalaan.
« Viimeksi muokattu: 03.07.07 - klo:09:10 kirjoittanut catch-a-fish » tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #9 : 03.07.07 - klo:09:49 »

Noi Shimanothan on varsin pitkälle identtisiä, Techniumissa on tuo "parempi" puolaus, joten jos Technium tökki joltain ominaisuudeltaan, niin mikä se on mihin haluat parannusta? Tuskin vaan parannus löytyy Shimanolta johtuen kelojen halavatun suuresta identtisyydestä. Aspirehan näkyy olevan listahannaltaan Härmäs helekutin tyyris. Symetre/Twinpower/Technium lienee se fiksuin osasto shimanon tarjontaa. Kerro nyt kuitenkin, mikä tökki Techniumissa?
Vertailukohtana on shaken Pflueger President ja huomiot oli seuraavia:
Kuten sanoit oli puolaus erinomaista nykyiseen verrattuna, mikä onkin sen ongelma
Kaksoiskammesta en pidä, mitä ei kyllä ollut eilen liikkeessä hypistellyssä mallissa??(kela oli tuotu ulkomailta)
Muovilta(??) tuntunut "nivel" jossa siimarullan puoleinen pää sangasta kiinnittyy
Ei tuntunut puolausta lukuunottamatta mitenkään paremmalta kuin jo olemassa oleva
Saattoi johtua siimoistakin mutta kuulosti äänekkäältä
Eilen kaupassa hypisteltyä:
Twinissä "suunnanvaihtaja" juuri totutellussa paikassa eli alla
Twini vaan jotenkin tuntui jämäkämmältä ja "välyksettömältä" vrt Technium
Twinistä olisi aika hyvä hinnanpudotus vrt Technium. Aspire pudonnee pois jo koska hinta pysyy korkeana kun on tilaus kamaa.

Kaikkia ostopäätöksiähän ei voi tehdä pelkän järjen mukaan vaan siinä fiilis nousee aina pintaan (ainakin allekirjoittaneella).
Ja Simpalle: noin puhuu juuri sellainen kalastaja joka kalastaa vain hyrrällä Iskee silmää

OT: Nuo Abon perustelut sille että hyrrällä saisi paremmin kalaa kuin haspelilla tietyissä tilanteissa olisi kyllä hauska kuulla/lukea mutta laitetaan sille oma topikki.

« Viimeksi muokattu: 03.07.07 - klo:09:52 kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #10 : 03.07.07 - klo:09:51 »

Pitäisköhän sun listata tähän kaikki kelat, joista olet kuullut niin kaikki tietävät mitä voivat suositella?  Iskee silmää
Topikin otsakkeessahan lukee mistä keloista on kyse Iskee silmää. Mukaan vaan jostain rönsyilee noita muita ja jopa muita kun haspeleita.
tallennettu

catch-a-fish
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #11 : 03.07.07 - klo:12:59 »

Topikin otsakkeessahan lukee mistä keloista on kyse Iskee silmää. Mukaan vaan jostain rönsyilee noita muita ja jopa muita kun haspeleita.

Juu, rönsyilee toki. Itsehän sä olet siihen suuntaan ohjannut kun jo alkuun piikittelit "Jo aiemmin kyselin muita merkkejä nutta eipä juuri vastauksia kuulunut". Joten älä nyt sitten kiellä vastaamasta ja kertomasta kaikista Shimano-vaihtoehdoista kun kerran tuli puheeksi.

Omat käyttöhaspelit on säilynyt 80- ja 90-luvulta. 80-lukulainen Mitchellini kestää todennäköisesti aika pitkään jos ei jousi katkea, sen verran rautaa on Ranskan poika kelaan laittanut. Mutta sillä kelalla pitkä päivä kalassa vaatii oikeasti ruista ranteeseen. 90-lukulainen Cardinalini (Pro T3000f) on omaan haspelitarpeeseeni parempi valinta, ja omasta mielestäni myös viimeisiä oikeasti laadukkaita Cardinal-keloja. Viime vuosien kalliimpia malleja en kyllä ole päässyt edes testaamaan, mutta kuulopuheet eivät ole antaneet minulle edes syytä hankkia moisia.

Mielestäni nykyhaspeleita ei ole rakennettu siten että niiden oletettu käyttöikä olisi aktiivikalastajalla edes kolmea vuotta. Harmillinen tilanne, koska keloja tarvitaan kuitenkin eri käyttötarkoituksiin. Harva aktiivi pärjää yhdellä tai edes kahdella kelalla. Oli varapuolia tai ei. Siksi en itse näe mitään järkeä maksaa haspelista yli sataa euroa tai muutenkaan laadukkaan hyrräkelan hankintahintaa vastaavaa summaa. Satasen haspelin ja satasen hyrrän odotettavissa oleva elinikä eivät kuitenkaan ole mitenkään toisiinsa verrannollisia.
tallennettu
psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #12 : 03.07.07 - klo:15:32 »

Juu, rönsyilee toki. Itsehän sä olet siihen suuntaan ohjannut kun jo alkuun piikittelit "Jo aiemmin kyselin muita merkkejä nutta eipä juuri vastauksia kuulunut". Joten älä nyt sitten kiellä vastaamasta ja kertomasta kaikista Shimano-vaihtoehdoista kun kerran tuli puheeksi.
Jo aiemmin tänä vuonna kyselin muiden merkkien "paremmista" keloista ilman vastausta. Siitä oli kyse. Kirjoitukset keloista joiden valmistus on lopetettu vuosia sitten ei hirveästi auta tässä topikissa. Niitä varten voi jokainen avata uuden aiheen.
tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #13 : 03.07.07 - klo:18:53 »

http://www.heittokalastus.info/forum/index.php/topic,2735.0.html
Tuolla jatkuu keskustelu hyrrä vs haspeli, laatu vs hinta jne
tallennettu

igors
Ihmisohjus
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #14 : 03.07.07 - klo:19:08 »

Joo on hienoa kun aikuiset ihmiset keskustelevat, sitä oikein ihmetellen seuraa.  Olen nyt tavannut tätä aihetta useampaan kertaan ja syynä on nimenomaan se että olisin itsekin hankkimassa juuri tuontyylistä kelaa. Onhan siinä yksi ( 1 ) kirjoittelija joka on vastannut jopa esitettyyn kysymykseen. Itse olisin päästämässä vanhuudenlepoon hyvin palvelleen 4000 symetrin, jolle heittotunteja on kertynyt varmaan yli tuhannen tunnin.  Shimano siksi että kaikki kelani ovat tällä hetkellä ko valmistajan enkä näe mitään syytä vaihtaa hyvää valmistajaa.  Haspeli siksi että ne ovat ainakin minun mielestäni todella hyviä.

Ensinmäisen "döörin" hommasin jo silloin kun lähes kaikki muut kirjoittelijat vielä eivät olleet edes tässä maailmassa Hymyilee leveästi Kyllä siinä olikin suoraan sanoa alussa opettelemista kun naapurin pojan kanssa sitä harjoittelimme. Tämän jälkeen kokemusta on hyrristä kertynyt vuosikymmeniä ja onpa tälläkin hetkellä yksi hyrrä (kalkkuna ) kotosalla. Voisinpa todennäköisesti ainoana sanoa että on kokemusta lähes viideltä vuosikymmeneltä ja olen valinnut haspelin näiden kokemusten perusteella kelatyypikseni. Tällä ei ole tarkoitus mitenkään ilmoittaa että olisin asiantuntija tällä alalla mutta...... seuraava kelani on jälleen haspeli.
tallennettu

vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia
lape89
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #15 : 03.07.07 - klo:20:30 »

Mun mielestä toi Technium ei oo sitä paraasta mallistoo. Eikös Technium oo S-systeemi kela, kuntaas nuo kelat, mistä täällä alunperin kyseltiin on SR-systeemejä. Meinaako abo tolla Techniumin paremmalla puolauksella tota Shimanon toiseksi paraasta puolausjärjestelmää, Aero Wrappia+Slow oscillationia? Noissa SR-systeemeissähän on Aero Wrap+Kaksinopeuspuolaus, joka on pietääkseni paraasta mitä Shimano tarjoaa.

Eipä hirveesti liittyny asiaan, mutta liittyykö täällä kaikki muukaan?
« Viimeksi muokattu: 03.07.07 - klo:20:47 kirjoittanut lape89 » tallennettu
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #16 : 14.08.07 - klo:21:21 »

Vaikka siis olenkin vasta tämän päivämäärän nimissä tullut uuden ja uljaan kehima-koneen yltiö-onnelliseksi omistajaksi, niin kerrottakoot nyt julki sekin kauhia slaisuus, notta pienen pieni käyttökokemus minulla siitä härvelistä jo on. Subjektiivinen toki ja siten kenties, jopa kelvoton vallan, mutta kokemus kuitenkin. Tämän kokemuksen-paran puolustukseksi haluan kertoa, notta se oli semmonen vertaileva kokemus, jossa pääsin kokeilemaan tota kehima-koneetta oman herpakkeen rinnalla. Tarkennukseksi mainittakoot heti perään, notta käytin kyseisiä rukkeja vuoronperään toki.

Kymysyksessä oli silloinkin shimanskin Twinpower 2500, etujarrullinen hökötys. Ja mielihäiriöinen kun kenties olen, minä todellakin häkellyin sen kelvottoman veivin toiminnasta. Vertailu-pelina oli silloin shimanskin superin 2500:nen takajarru-malli, jolla palvelusvuosiakin jo jonkinverran jarrusäädimensä takana ompi.
 Allekirjoittaneen kieroutunutta luonetta, mielenhäiriöisyyttä ynnä muutenkin kelvotonta olemusta kuvaa varmaankin parhaiten über-subjektiivinen tosiseikka, notta todellakin nautin sen twinpowerin käyttelemisestä. Mikä pehmeys kelatessa, mikä tuntuma siimaan, mikä hiljaisuus! Ei kolinoita, räminöitä, klapeja, eikä välijyttä. Mahtavaa!
 Siinä, objektiivisesti arvioituna, agressiivis-passiivisessa psykoottis-skitsofreenis-transsitilassa, minä jo ajattelin, notta mäkin haluan tämmösen.

Ja nyt tuo härpäke sitten hyllyllä loisteleepi. Puolat siimoissa, odottamassa kalastushetkiä, joita allekirjoittanut erheellisesti, nautinnollisiksi kehtaa kehua. Suotakoot tämä perisynti kuitenkin minulle ja annettakoot tuo jatkuva virhe minulle anteeksi, koska luultavasti nyt on sillai, notta en tiedä paremmasta. Tiedäväthän arvon lukijat senkin, notta tieto lisää tuskaa. Eikä minulla ole mitään aikomustakaan, pomppia tuskaisena kalassa. Minä ajattelin sen sijaan kokeilla ihka omaa uutukaista tositoimissa eli heittokalametsästyksessä. Virnistää
tallennettu

Kunnioittaen toveri ja veli heittokalastuksessa.
Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #17 : 19.08.07 - klo:19:16 »

VAROITUS!
 Seuraa über-subjektiivinen selostus kehima-koneesta! Älkää kokeilkoot sitä kotona, koska kaikki pidätetään! Ei suositella heikkohermoisille, eikä varsinkaan, kunnon heittokalastus-henkilöille. Saattaa aiheuttaa ikävää ja perin moitittava himoa, sekä riippuvuutta! Vastuu lukemisesta, sekä mahdollisista sivuvaikutuksista, ompi yksinomaan lukijalla!

Voe poijaat ja tytön-tylleröt! Kyllä se on siis mahtava...vaikka minä paremmastakin tiedän, niin kuitenkin tykästyin tähän kehima-koneseen korva-juurakkoita myöten. On sitten peli, sano.
 Kysymyksessä ompi siis Twinpower:n etujarrullinen 2500:nen malli, jota myös RB-laakeriseksi mainostetaan. Menee ja tiedä, en ole vielä näin tarkkaan sitä peliä tutkinut, mutta hyvätä on, todella hyvätä, sano.

Tänään sitä viimeksi käyttelin ja kyllä tuntuma ompi sellainen, notta pitäisi päästä taas heitto-hommiin. On kuulkas, sitten semmonen peli, notta vaikka paremmasta tiedänkin, niin ei siitä enää väliä. Tämän kehima-herkkupalan kaverina, olivat käytössä Nexave:n BX 210 ja tuo hämähäkkisen ultrakastike, josta jo tilitin hiukan asian laitoja pohtivassa tuopissa.

Toki, totuuden nimissä olkoot mainittu tosiasia, notta nykyisin omistuksessani oleva kehima-kapistus, on verraten uusi ja ensimmäistä kertaa heitto-hommissa vasta eilen. Mutta se tuntuma, jonka siitä sain, kertoileepi, notta hyvä on peli. Ei rätinää, ei pauketta. Ei klapia kelatessa, eikä muitakaan "ominaisuuksia", jotka "elävöittäisivät" edes hieman kalastus-tapahtumaa.
 Kela toimi todellakin kuin hyvin rasvattu salama-juna. Kun siima-rissa avataan ja heitetään, niin siima myös lähteepi puolalta, eikä valita yhtään. Kun taas ruvetaan kelamaan sisälle, niin se on yhtä juhlaa vaan: tasaista, hiljaista ja varmaata puuha.

Kelaus-jälki hieman kummastutti aluksi: niin erhdyttävästi se harakan pesää muistutti. Mutta kun tarkemmin katselin asian ja siiman laitoja, niin aivan selkeän ja varmaan säännönmukaisuuden havaitsin. Jujuhan ompi siinä, notta puola liikkuupi toiseen suuntaan hidaammin ja toiseen suuntaan nopsammin. Siten se puolaus, anteeksi; kehima-kuviokin, näyttääpi aluksi hieman oudolta. Mutta oma varma kuvio siinä on, se on salettia se.

Koska sää oli perin tuulista, niin oli laitettava hörökorvani, oikein lähelle kelaa, notta kuulisi edes hiukan, miten se pelittää. Luppakorvan liikuttamisesta huolimatta on kerrottava, notta hiljaista oli. Ja sujuvaa. Se kehiminen siis.
 Ja se jarru! Voe elämän kevät, miten sujuvan pehmeä. Lussana sanottakoot, notta myös säädäminen ompi oikein mukavata. Sekin on perin laaja-alaista ja tarkkaa.

Toistaiseksi ei ole mitään negatiivista kerrottava kyseisestä kehima-härvelistä. Vaikka ihan etsimällä semmosta etsiskelinkin. Nooh, onhan sitä aikaa vielä vaikka kuinka. Joten jos pientäkin fibaloista havaitsen, niin täältä pesee!
tallennettu

salama
Volmari kuulapää
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #18 : 20.08.07 - klo:07:35 »

Menee hiukan ohi aiheen, mutta poistakaa sit. itselläni on tuo shimano symetre 4000 fg ja on palvellut mua jo 9v, eikä mitään vikoja ole ilmennyt, eli kyllä nuo kestävätkin, ja ei se niin suuri kela ole vaikka 4000 sarjaan kuuluukin, ja etu jarru on tässä mallissa ainakin ollut todella pehmeä, ei ole ollut mitään nykimistä havaittavissa.
tallennettu

psychocowboy
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #19 : 25.08.07 - klo:20:59 »

No laitellaanpa nyt sitten kokemuksia omasta kelasta eli twinpower 2500 etujarrullisesta mallista. Kokemukset on samaa luokkaa kuin Kalamaralla, joskin jo hieman pidemmältä ajalta. Sen verran karrikoidusti sanon että tuon jäkeen on aivan turha tulla ainakaan allekirjoittaneelle tulla sanomaan että 100€ jälkeen ei noissa "kehimä koneissa" ole eroja! Tosin itse sen jo tiesin jo pitkältä ajalta. Kyseessä on ehdottomasti pitkä heittoisin kela mitä olen käyttänyt. Siimoina on ollut dynepro 0,25 ja spiderin ultracast 0,20. Ensinmäinen kokemus ekalla heitolla oli että siima napsahti poikki kun ei vaan uiste laskeudu Iskee silmää. Siima kyllä näyttelee suurta osaa tuossa heitossa eli spiderin siima takaa kyllä huomattavasti pidemmät heitot.
Kelassa ei ole juurikaan ylimääräisiä välyksiä eli se on kovin jämpti käyttää. Kammen kiinnitys eroaa esim Shaken malleista sen verta että siinä on pieni välys vrt Shake. Puolausjälki on aluksi outoa aiemmin Shimanoa käyttämättömälle. Ja niille paketissa mukana tuileville prikoille puolan alle saattaa oikeasti oilla käyttöä siimasta riippuen. Itse jouduin ottamaan yhden prikan pois jotta puolaus olisi tasaista. Paketissa on mukana öljyä jolla voidella kelan öljyttävät paikat ja ohjeet moiseen. Öljy varmaan riittä seuraavaksi 10:ksi vuodeksi oikein käytettynä.
Yhteenvetona voin suositella kelaa kaikille, jotka haaveilee kelaa pitkälle ajanjaksolle (toistaiseksi olettamus), joka on suhteellisen kevyt, etujarrullinen ja toimiva. Pikku miinus tulee lyhyestä jalasta, joka vaikuttaa tyyliin jolla ainakin itse pidän vapa/kela setistä (itellä eri tyyli kuin Kalamaralla). Tosin hintaa on riittävästi mutta on kyllä joka sentin arvoinen jos paljon kalastaa.
Vapana setissä on ollut Shaken plussa 7 jalkaisena ja Shaken orkkis 8 jalkaisena
« Viimeksi muokattu: 26.08.07 - klo:09:23 kirjoittanut psychocowboy » tallennettu

Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #20 : 26.08.07 - klo:10:02 »

Tosihan se ompi, notten ole ollut tuon Twinpowerin onnellinen omistaja, kovinkaan kauan. Mutta kuten sanontakin kertoileepi: ei se määrä, mutta se laatu! Ja kieltämättä, sen laatun kyllä tuntee käpälissään oikein mukavalla tavalla.
 Jotta tämä kertoileminen ei menisi nyt pelkäksi kehumiseksi vallan, niin tarinoin hieman myös über-subjektiivisesta kokemuksestani, joka saattaa hitusen viilentää leiskuvaa rakkautta kyseistä kelamallia kohtaan. Tämä toki, olisi perin valitettava, koska syypäänä en mitenkään voi pidää kelaa, vaan ihka toista osatekijää kokonaisuudessa.

Viimeksi käyttelin siis tota kehima-koneetta vavan kanssa, jolle valmistaja ompi antanut nimekseen Technium DF ja jolla pituutta 240cm. ompi. Painoluokka sillä vapalla on 15-40 ramma ja siten se kuuluupi luokkaan MH. Joten varsin jäykähkö peli siis.
 Meikä kuitenkin ajatteli omassa päässä, notta "nyt sitten heitellään oikein tosimies-tavoin", kerran on semmonen kela (ohos, lipsahti Huh), ultrakastikkeinen siima ja pitempi viipotinkin käytettävissä.

Meikä sai kuitenkin kokea karvaasti, nottei kaikki über-hyvät osatekijät, tee kokonaisuudesta yltiö-toimivaa.
Meikältä kadosi heitossa tunto miltei täysin. Ei sen puolen: kyllä viehe lensi ja suhteellisen pitkällekin. Mutta mihin tarkalleen, se oli aika lailla arpa-peliä se. Toki, harjoitellessa tämäkin haittapuoli korjaantui, mutta eipä tuo heitteleminen ollut todellakaan noin nautinnollista kuin esimerkiksi Nexaven bx:llä.

Siitä meikä teki semmosen päätöksen johtoihin, jotta kyseistä kelaa ei olisi suotavaa sijoittaa kovin jäykkiin vapoihin. Toimihan se niitenkin kanssa, mutta se harmonia, mikäli arvon lukija lupaa semmosta ilmaisua käyttää, kärsi kyllä aika lailla.
 Ja toki, jos jäykkää vapaa käytteleepi, niin eipä se veden alla tapahtuvakaan aina tarkalleen, kavioihin saakka välittyy.

Seuraavaksi ajattelinkin sitten kokeilla Beast Masteria, kehima-koneen kaverina. Uskoakseni, olen silloin saanut jo varsin mukavasti kokemusta, kelan toimivuudesta erilaisten viipottimien kaverina. Toki, yltiö-henkilökohtaistahan tämmöset asiat ovat. Ja vallan varovainen pitää olla, kun kysymyksessä ompi vääräkätinen hemmo. Mutta ompahan ainakin jokunen näkemys sitten nähtävillä. Jos ei muuten, niin naurun aiheena kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 26.08.07 - klo:10:23 kirjoittanut Kalamara » tallennettu

Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #21 : 28.08.07 - klo:17:00 »

Nyt on sitten sekin temppu tehty, notta Twinpower-mallinen etujarrullinen kehima-kone, Beast Masterin vapaalla testattu. Kymysyksessä oli siis 210cm. ja 10-30 rammasella viehepaino-soosituksella merkitty vapa.
 No hyvinhän se meni...tai no ainaskin sen verran hyvin kun mitä nyt sillä vavalla voipi mennä. Nuljuhan ompi nulju, ei siitä pääse yli, eikä ympäri. Eli heitto-tarkkuus, johon yleensä pyrin panostelemaan, ei ollut todellakaan mitään yltiö-ylintä tasoa. Pienellä harjoituksella sain kuitenkin makupalaset lentelemään edes sinne päin. Mutta kyllä se kylmän puoleinen rinki tahtoi olla jatkuvasti siellä kehoni alavilla seutuilla, kun viehettä ruovikon reunoille yritin toimittaa. No eipä onneksi käynyt kuinkaan: jokunen heitto osui jopa nappiin vallan.

Hyvänä puolena on kuitenkin totuuden nimissä (vääräkätistä ja umpimielistä se totuuskin, mutta jonkinmoista totuutta nyt kumminkin) mainittava, notta kun tuo viehe oli jo siellä vedessä, niin kelaaminen (ups)...kehiminen, oli yhtä juhlaloista vaan. Siimana edelleen tuo ultra-kastike, joka välitti todella tunnokkaasti kaikki pienimmätkin liikkeet veden alla. Kun vielä otetaan huomioon, notta Beast Masterkin on perin tunnollisella kärjellä varustettu, niin kalojen houkuttaminen/pelottaminen/ärsyttäminen, tuntui todella hyväläiseltä.

Joten jokseenkin tämmönenkin kokonaisuus, mielestäni, vallan mainiosti pelittää ja paukkuu. Enkä kehima-koneestakaan voi vieläkään kertoilla mitään pahan-puoleista. Sehän olisi silkkä panettelua ja herjausta se. Eikä arvonsa tunteva heittokala-henkilö semmoseen ryhdy! Eihän?
tallennettu

kevytkalastaja
VIP #1 "Babysitter"
Yleisvalvoja
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #22 : 28.08.07 - klo:17:22 »

Siitä meikä teki semmosen päätöksen johtoihin, jotta kyseistä kelaa ei olisi suotavaa sijoittaa kovin jäykkiin vapoihin.
Mitäs helkuttia tossa kelassa on vialla, kun ei sitä voi käyttää jämäkän vavan kanssa? Puolaa päin hanuria, vai mita sina sanoa?
Valaise mua, ma ei jummarra.
tallennettu

Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #23 : 28.08.07 - klo:17:48 »

Mitäs helkuttia tossa kelassa on vialla, kun ei sitä voi käyttää jämäkän vavan kanssa? Puolaa päin hanuria, vai mita sina sanoa?
Valaise mua, ma ei jummarra.

Voi käyttää, en minä voi semmottia kieltää. Enkä varmaankaan itsekään Sinun asemassa ymmärtäisi. Se nimittäin meneekin enimmäkseen tunne- eikä ymmärryksen puolelle. Kun tommonen yhdistelmä ompi käpälissä, niin silloin kyllä, uskoakseni, tajua, mitä ajan takaa.

Minä nyt kuitenkin yritän valaistaa hieman, mitä tunsin ja koin. Varsin sekavalta saattaa vaikuttaa sekin, mutta koittakoot arvon lukija kestää. Tämähän on vääränkätisen, sekä umpimielisen jorinaa vaan.
 Technium on sinänsä, perin kevyt ja varsin hyvin tasapainotettu viipotin. Mutta painoluokassa 15-40 gramma, se onkin samalla jo varsin jämyä ja jäykkää. Silloin kun käytin tuon vavan kaverina Super GT-RA:n 2500:ta kehima-koneetta (kymysyksessä siis takajarrullinen härveli), tuntui kokonaisuus jokseenkin tasapainoiselta. Saattapi olla, notta siimakin oli paksumpaa. Ja toki, takajarrullisen paino-jakaumakin ompi toisenlainen kuin etujarrullisen.
 Nyt, kun kaverina oli Twinpowerin SE ja siimana ultrakastikeen 0,25mm. naru, niin ainakin mun käpälissä, tuo vapa rupesikin dominoimaan. Tarkoitan sitä, etten oikein saanut tuntumaa heittoon. Ja yhden käden heittäjä kun olen, niin semmonen harmittaa perin paljon. Koko rosessihan tapahtuupi yhdellä kädellä, joten jos jokin ompi pielessä, niin ei voi toisen käden liikkeellä kompensoita yhtikäs mitään.
 Olisiko jotenkin sillai, notta tuo kela vaan tuntui turhan kevyeltä siinä vavassa...vaikea sanoa. Mutta ei vaan se heitto lähtenyt, minun toivomalla tavalla.
tallennettu

Kalamara
Pastori & laatuvahti
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #24 : 03.09.07 - klo:17:42 »

Kerran kokemusta jaettavana ompi, niin miksi en tekisi sitä? Vaikka näin vähä-pätöinen kuin kehima-kone-kokemus, kymysyksessä onkin.
Eli ensimmäinen viritys/säätö-hommakin tuli nyt tehtyä. Huomasin nimittäin, notta puolaus-jälki ei ollut aivan tasaista, vaan tuppasi tuo siima, kerääntymään sinne puolan takareunalle. Joten otinpa yhden säätöprikan välistä poijes ja korjaautui sekin suhteettomuus.
 Huomasin minä vielä yhden, perin kummallisen jutun, mutta siitä minä sitten kerronkin toisen tuopin äärellä. Joku tolkku nyt sentään!
tallennettu

Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio