Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
05.12.08 - klo:09:48

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |     |   Ebookers

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Kelat
| | |-+  Haspelikelat
| | | |-+  Etujarrullinen vai takajarrullinen? Quickastilla/snapshotilla vai ilman?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Äänestys
Kysymys: Mistä pidät eniten?
Etujarrullisesta ilman quickcastia
Takajarrullinen ilman quickcastia
Etujarrullinen quickcastilla
Takajarrullinen quickcastilla

Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Etujarrullinen vai takajarrullinen? Quickastilla/snapshotilla vai ilman?  (Luettu 4872 kertaa)
temesi
Vieras
« Vastaus #25 : 18.03.07 - klo:15:49 »

Ei takajarrussa oo mitään huonompaa kun etujarrussa, kyllä se on ihan siitä kiinni mitä haluaa käyttää.
tallennettu
Nipa
VIP #2
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Mies, poika?

Profiili
« Vastaus #26 : 18.03.07 - klo:16:03 »

Ei takajarrussa oo mitään huonompaa kun etujarrussa, kyllä se on ihan siitä kiinni mitä haluaa käyttää.
Samaa mieltä. Maku kysymys.  Hymyilee
tallennettu

Älä pakota jokea, anna sen virrata.
Allu-Santeri
Ahven-Guru
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #27 : 18.03.07 - klo:19:13 »

Tuli ostettua shimanon takajarrullinen kela. Kyllä se huonompi on omaan käteeni kuin etujarrullinen. Harmiksi vain omissa etujarrullisissa on tuo Quickastil, joka haittaa punotun käyttöä, ja punottua niissä en käytä siksi. Pitäisi seuraavaksi kelaksi ostaa etujarrullinen ja ilman Quickastia, niin hyvää tulee. Hymyilee
tallennettu

Vielä ei ole aika sun, taistele Ukka taisteleja ja pian kotiin! Tukena ollaan viimeiseen asti, EI ANNETA PERIKSI!
kireitä siimoja
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #28 : 18.03.07 - klo:23:11 »

Mulla on sekä etujarrullisia että takajarrullisia keloja. Vanhassa Damissa on tosi hyvä etujarru. Yksinkertainen ja toimiva. Helppo huoltaa ja
putsata. Kela tosin painaa kuin synti ja siksi tulee heitettyä Shimanoilla enemmän.

Jotenkin en ole tottunut noihin "siimanlaukaisimiin" virveleissä. On kelassa vähemmän rikkoutuvia osia.
tallennettu
lape89
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #29 : 15.05.07 - klo:21:36 »

Takajarrullinen ilman sormiliipasinta ja vielä taistelujarrulla. Mielestäni takajarrua on helpompi säätää kalastuksen aikana, puola on helppo/nopea vaihtaa ja taistelujarru varsinkin on kätevä ja nopea säätää.
tallennettu
@RX@
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #30 : 24.05.07 - klo:20:44 »

tykkään takajarrullisesta, on siinä kätevästi käsillä tarpeen tullen
tallennettu
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #31 : 24.05.07 - klo:21:17 »

takajarru liipaseimella.
etujarrullisessa on kädet ja siimat solmussa jos tulee tilanne Virnistää

ps. mikä on quickcast ja mikä on taistelujarru?
tallennettu

Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan Iskee silmää
psychocowboy
Logistiikka & Kilpailut & Haspelihemmo
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Paikalla

Profiili
« Vastaus #32 : 25.05.07 - klo:06:42 »

Etujarrullinen ilman vipstaakeja. Yksinkertaisin rakenne = varmin, lisäksi jarrulevyt siellä missä jarrutettava puolakin.
Junioori vuodet meni takajarrullisen kanssa ja kyllä ihmetys oli suuri kun ekan etujarrullisen sai; sehän nimittäin toimi huomattavasti paremmin. Ja Aboa siteeratakseni kaikki ylimääräiset härpäkkeet pois.
tallennettu

Born to be wild, paitsi kotona...
www.heittokalastus.info www.vetouistelu.info www.pilkki.info www.merikalastus.info www.saabclub.fi
"Chuck Norriskaan ei ole täydellinen, sillä häneltä puuttuu heikkoudet"
Jeepula
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #33 : 24.06.07 - klo:21:38 »

Etujarrullinen, ja EHDOTTOMASTI ilman mitään liipasimia! Hymyilee
tallennettu
SammyDavids
International "Fisherman"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #34 : 25.06.07 - klo:20:29 »

Ennen oli aina takajarrullinen quickfirella ja nyt etujarrullinen huippukela ilman sormilaukaisinta...snapshotti on kyll mielestäni mökkikalastuksessa passeli kun perus hauen pukkaria kalastaa..ei tarvii miettii sen koomin kun vaan heittää..ja kyllähän totuus on että ei kesäolosuhteissa pienet järvhauet vielä kelan ominaisuuksia hiveesti tuo esiin..eri asia talvella heittäää pakkasella mertasaria, sillon halaa ett homma pelaa varmasti!!
tallennettu
HeQ
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Vapaamuotoinen keskustelija.

Profiili WWW
« Vastaus #35 : 27.06.07 - klo:10:06 »

Takajarrullinen, sopii omaan käteen parempi. Ja tuota quickastia ei ole omassa kelassa ikinä ollut, kavereilla olen kokeillut ja näppäräksi todennut.
tallennettu

minäkin ajettelin liittyä joensuun perhokalastajiin
riwehe
spede
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #36 : 02.07.07 - klo:21:20 »

Minu valintani on etujarrullinen ilman quickastia vai mikä lie onkaan.
Tätä ennen oli takajarrullinen quickastilla. Eli kokemusta on
molemmista jarruista sekä tuosta vapauttimesta.
tallennettu

Lainaus käyttäjältä: Lastunen
Jätkä puhuu asiaa!
the juQ
Mannen utan nötter - Mies ilman pähkinöitä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #37 : 04.07.07 - klo:22:30 »

Nyt on alkunut tympimään toi takaliike..

Mie ostan kohta semmoisen kelan jossa ei oo takalliikettä ja  Quickastii.
tallennettu

jännä
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #38 : 30.07.07 - klo:21:59 »

Quickcast ei oo mun mieleen, ei oo oikein kiva se takaliike. Enemmän kyllä tykkään takajarrusta mutta jos jotain kelaa meinaan ostaa ja siinä etujarru on, ei sekään haittaa, sen takia noita etujarrullisia tuntuukin nyt kasaantuvan... Etujarru muuten hyvä mutta väsytystilanteessa takajarru on mun mielestä nopeampi käyttää. Plussaa etujarrullisissa keloissahan on pienempi koko
tallennettu
ThE Speed
VIP #22
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« Vastaus #39 : 30.07.07 - klo:23:29 »

jooo takaliike saa olla semmone että se "sangan siiman ohjuri" jää ylös eli vavan lähelle, ilman snapshottia ja takajarrullinen olis ihanne....nyt etujarrullinen mutt on aivan *as*a  Hymyilee leveästi en tykkää yhtää ,huono ottaa noita viis kilosia Virnistää ku ei oo varautunu niihi
« Viimeksi muokattu: 30.07.07 - klo:23:31 kirjoittanut ThE Speed » tallennettu

kalassa käymätön kalastuksen harrastaja.
jpsuominen
Kojak
Ylläpitäjä
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #40 : 31.07.07 - klo:10:30 »

Ei kyllä ymmärrä kommentteja joissa väitetään takajarrun olevan helpompi säätää?? Takajarrua säätäessä joutuu väkisinkin irroittamaan otteen joko vavasta tai kammesta, etujarrua saa säädettyä helposti vapakäden etusormella ilman että irroittaa otettaan mistään. Keskijarrua tietysti vieläkin helpompi em. toimenpitein säätää. Noissa liipasimissa ei mielestäni ole muuta huonoa kuin juuri tuo takaliike.
tallennettu

vonbaum
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #41 : 05.08.07 - klo:10:41 »

Itselläni Shimano Solstace eli Quickfire II:lla. Ihan näpsä vehje, muttei mitenkään ihmeellisen mullistava kapine. Siinäkin saa katsoa siiman paikkaa ennen heittoa, jos siima on kelattua liian kireäksi ja päässä on peruke, ettei liipaisinta käyttäessä peruke kanita vaparenkaisiin ja siima leikkaa sormea poikki... Mutta eihän tuota liipaisinta tietenkään ole pakko käyttää. Monofiilillä ihan kätevä, mutta ei kuidulla. Takaliikkeestä en osaa sanoa juuta enkä jaata, kunhan nyt suoritan ekaks pikku vertailua Shakespearen heittohyrrään (takaliikkeetön ja liipaisin peukalolla, TODELLA käteenistuva kapine!). Yleisesti muuten oikein hintansa väärtti kela, varapuolakin mukana, mikä on yllättävän kätevä juttu tuolla vetten päällä.
tallennettu
hexxi
Jäsen
*
Poissa

Oma puukko!

Profiili
« Vastaus #42 : 10.09.07 - klo:15:50 »

1 takajarrullinen 2000 shimano quikcastilla ja 1 4000 etujarrullinen shakespeare quikcastilla. mutta seuraavasa kelasa ei tuu olemaa tuota kuikkakastia kun on vähän rasittava se takaliike Epävarma
tallennettu

Ei ole Räsäsen voittanutta!
simppa
Virallinen Simppa
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #43 : 10.09.07 - klo:16:05 »

Vaatii tottumusta toi liipasin ainakin omalla kohdalla, ei oikeen tuntunut hyvältä ekaks käteen mutta nytten kalastan ainoastaan shimano 2000 missä liipasin. Mutta hyrrää sun muuta kanssa on.
tallennettu
hexxi
Jäsen
*
Poissa

Oma puukko!

Profiili
« Vastaus #44 : 25.09.07 - klo:16:45 »

nonii. nykyään abun cardinal 104r takaliikkeetön ja iliman quikcastia ja tuntuu paremmalta iliman taka liikettä ja quikcastia  Virnistää
tallennettu

Ei ole Räsäsen voittanutta!
Dille92
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #45 : 28.09.07 - klo:08:19 »

Ite tykkään tosi paljon tuommosesta keski jarrullisista (itellä abu garcia cd4). Tosi helppoja säätää ja ainakin minun kelassa jarru on todella tasainen ja pehmeä. Etu jarrullisista ei ole vielä paljoa kokemusta kun pari kertaa olen heitellyt mutta sanoisin että kelepo jarru. Taka jarrullisiin en oikein uskalla enää luottaa kun yhdessä kelassa oli niin kauhea jarru, ensin siimaa ei tullut ollenkaan ja sitten kun se lähti tulemaan niin se tuli kuin jarru olisi ollut pois käytöstä. Näpsoteista en sano mitään.
tallennettu

En voi tarjota lohtua sillä olen vain ihminen en voi tarjota lämpöä sillä itsekin palelen...
v4ld0_
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #46 : 08.07.08 - klo:08:43 »

Mulla on ollut vain taka jarrullisia keloja enkä oo aateluu ostaa muita kuin taka jarrullisia. Minun mielestä noista etujarrullisista on hankala säätää räikkää kesken kelauksen. Pysyn takajarrullisten puolella.
tallennettu

Heittokalastus.info:n 1000 jäsen. Virnistää
Fishking
Jäsen
*
Poissa

I am back - Minä olen selkä.

Profiili
« Vastaus #47 : 09.07.08 - klo:15:56 »

Mulla on ollut vain taka jarrullisia keloja enkä oo aateluu ostaa muita kuin taka jarrullisia. Minun mielestä noista etujarrullisista on hankala säätää räikkää kesken kelauksen. Pysyn takajarrullisten puolella.

Miksi jarrua pitäisi voida säätää kesken kelauksen?
tallennettu

Nukkuessaan ihmiselle ei tapahdu yleensä mitään, mutta valveilla ollessaan hän voi saada jopa kalan!
Turusukko
Jäsen
*
Poissa

Profiili
« Vastaus #48 : 10.07.08 - klo:22:36 »

Minulla ollut etu- ja takajarrullisia keloja ja jotenkin kyllä pidän takajarrullisesta enemmän, vaikka tiedän että etujarrulliset on yleensä parempia jarrun toiminnan suhteen. Tosin oikeastaan minulle on ihan sama kumpi jarru on. Sangan viritysliipasimella varustelluista keloista en niin pidä, mutta kyllähän niilläkin heittelee ihan ilokseen. Minulla on yksi vanhempi Mitchell-kela jossa sangan pikalaukaisu on toteutettu todella nerokkaasti - sankaa painetaan hieman taaksepäin ja se virittyy ja laukeaa. Lisäksi roottori pyörii "väärään" suuntaan jolloin siiman sieppaaminen etusormeen on todella helppoa. Kelalla on todella helppoa virittää sanka, ihan eri luokkaa kun nuo erilliset vivut.
tallennettu
jabala
Aktiivi
Jäsen
**
Paikalla

Porilainen vatipää

Profiili
« Vastaus #49 : 30.09.08 - klo:07:24 »

Itsellä ollut takajarrullisia Quickcastilla ja näihin tullut jo hieman totuttuakin. Samaten aikoinaan taistelujarruun, mutta sekin ominaisuus jo unohtunut.

Teoreettisestihan etujarrullinen on jarrultaan parempi ja pikaliipaisin kumoaa takaliikkeettömän kammen.

Mutta, mutta, kertaakaan ei ole ollut ongelmia jarrun toiminnan kanssa, ainoatakaan kalaa en ole karkuuttanut jarrun oikuttelun takia. Muista syistä sitten enemmänkin.

Pikaliipaisin puolustaa paikkaansa kalastuksessani, sillä kevyessä kalastuksessa lyhyitä heittoja kertyy todella paljon, jolloin liipaisin nopeuttaa toimintaa. Joskus on kuitenkin harmillista kun tuulessa löysä siima sotkeentuu liipaisinhässäkkään. Tuo takaliikkeettömyys on kuitenkin ihan houkuttava ominaisuus, mutta en ole sitä vielä välttämättömäksi todennut, kyllä on kalat siitä huolimatta tarttuneet.

Siitä tulikin mieleeni, että ensi kesäksi täytyy hommata joku herkullinen kevythaspeli hyrräpatterin kaveriksi  Näyttää kieltä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu