uusi kalastaja
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« : 11.06.06 - klo:18:57 » |
|
mullakin on uus avokela/heittohyrrä enkä oikee tajuu miten sitä käytetään se on shimano 2500rb  esim. miten ihmeessä sillä heitetään? pidetäänkö siimasta kii kun sillä heitetään vai? Edit. Splitattu ensimmäinen heittohyrräsetti -topicista.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.06.06 - klo:19:02 kirjoittanut Juha »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha
Lost in Space
Ylläpitäjä
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #1 : 11.06.06 - klo:19:01 » |
|
mullakin on uus avokela/heittohyrrä enkä oikee tajuu miten sitä käytetään se on shimano 2500rb  esim. miten ihmeessä sillä heitetään? pidetäänkö siimasta kii kun sillä heitetään vai? Avokela eli haspelikela ja hyrräkela on eri asia. Mitä tulee heittämiseen haspelilla joka ilmeisesti tuo Shimano 2500RB on niin, siimasta pidetään kiinni sormella vapaa vasten, sanka vapautetaan ja sitten heitetään.
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 11.06.06 - klo:19:03 kirjoittanut Juha »
|
tallennettu
|
Juha Söderholm "Rakastakaa vihamiehiänne. Se kukaties vahingoittaa heidän mainettaan" - Stanisław Jerzy Lec | "Maailman valloittaminen ratsain on helppoa. Laskeutuminen satulasta ja hallitseminen, se on vaikeaa." - Tšingis-kaani Hei mun blogi on jossain hapessa...
|
|
|
fatbloke
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #2 : 14.07.06 - klo:00:07 » |
|
Sivusta katsoen: vapa sojottaen hieman eteen yläviistoon kello 2, otat siiman etusormen alle ja käännät sangan toisella kädellä. Kallistat vapaa taakse päin kello 10 , sitten lähdet siirtämään reippaasti takaisin kello 1-2 ja lasket siiman etusormen alta jolloin uistimen pitäisi jatkaa matkaansa tangentin suuntaisesti kohti järveä. vapa liikkuu kuten kellon viisari, eli kärki paljon ja tyviosa vähän. Mitä enemmän harjoittelet, sitä laajemmassa kaaressa voit heittoso tehdä ja lisätä nopeutta. eli vapaa enemmän takaviistoon reippaampi liike ja myöhemmin siiman vapautus.voit kokeillä myös sivulta heittää samalla tavalla. Heitto-ohjeet lontoo kielellä, lisäksi pari kuvaa Ja jos menet sellaiseen paikkaan missä on muitakin kalamiehiä, niin varmasti he näyttävät sinulle kuinka haspelilla heitetään
|
|
|
|
|
tallennettu
|
En ole yhtä komea, kuin Cruise, mutta sekopäisempi. En ole yhtä lihaksikas, kuin Arnold, mutta vaikeammin ymmärrettävä. En ole yhtä hauska, kuin John Candy, mutta lihavampi. En ole yhtä taistelutaitoinen, kuin Seagal, mutta olen ilmeettömämpi. En omista samanlaista melaa, kuin Holmes, mutta olen rumempi, Eli kaikinpuolin olen täydellinen
|
|
|
Kalastaja-93
Kittelänkosken kirbelirinssi
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Kirjolohi 1,6kg
Profiili
|
 |
« Vastaus #3 : 28.03.08 - klo:18:21 » |
|
Omistan nyt ensimmäistä kertaa haspelin, enkä ole vielä kokeillut sillä heittämistä. Kun olen katsellut noita heitto-ohjeita ja kun on heitetty, niin napsahtaako sanka itsestään takaisin alas, kun kelaus aloitetaan? Eli kun sanka käännetään ja siima päästetään vapaaksi, ja heittämisen jälkeen kela pyörähtää vain puoli kierrosta. Kela on Shimano Sidestab 4000RE. Mahtaako eri keloissa olla ominaisuus, että sanka napsahtaa takaisin alas keluksen alkaessa?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
romo
Oranssi "Bomber"
Aktiivi
Jäsen

Paikalla
Profiili
|
 |
« Vastaus #4 : 28.03.08 - klo:18:54 » |
|
Omistan nyt ensimmäistä kertaa haspelin, enkä ole vielä kokeillut sillä heittämistä. Kun olen katsellut noita heitto-ohjeita ja kun on heitetty, niin napsahtaako sanka itsestään takaisin alas, kun kelaus aloitetaan? Eli kun sanka käännetään ja siima päästetään vapaaksi, ja heittämisen jälkeen kela pyörähtää vain puoli kierrosta. Kela on Shimano Sidestab 4000RE. Mahtaako eri keloissa olla ominaisuus, että sanka napsahtaa takaisin alas keluksen alkaessa?
kyllähän tuon sangan pitäisi palautua paikoilleen kelauksen aloitettua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
"Kaikkea mikä ei tapa nopeasti pitää kokeilla"
|
|
|
minnow
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Erämies on eri mies...
Profiili
|
 |
« Vastaus #5 : 28.03.08 - klo:20:12 » |
|
Joissakin keloissa vain sanka on niin jäykkä, että kelauksen aloitus vaatii voimaa, jotta se napsahtaisi takaisin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Tiedän mm. kaiken...
|
|
|
igors
V.S.O.P - vain lääkkeeksi
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #6 : 28.03.08 - klo:20:34 » |
|
Minulle itselleni on tulut sellainen tapa että itse napsautan sangan kiinni asentoon. Jotenkin olen siihen niin tottunut että en edes huomaa sitä tekeväni. Johtuu varmaan siitä että olin kerran heittelemässä ( kauan kauan sitten) kelalla mikä ei itse palauttanut sankaa kun aloitin kelauksen. Oli rikki. Sen jälkeen olen aina itse napsauttanut tuon sangan kiinni. Toisissa keloissa on aika jäykkä tuo kelauksen aloittaminen mikäli haluaa sangan kelauksen avulla palautetuki. Kokeiles tuota minun käytäntöäni, siinä ei ainakaan mitään häviä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
vanhuus ja viisaus ei ole itsestään selvä asia 
|
|
|
Kalastaja-93
Kittelänkosken kirbelirinssi
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Kirjolohi 1,6kg
Profiili
|
 |
« Vastaus #7 : 28.03.08 - klo:21:21 » |
|
No nyt taisi ongelma ratketa. Takasalpa oli ensin sellaisessa asennossa, että taaksepäin ei voinut kelata. Vaihdoin salvan asentoa, käänsin kampea taaksepäin napakasti ja johan sanka napsahti paikalleen. Mutta saattaapi olla helpompaa napsauttaa se kädellä paikalleen, kuten igors tekee.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
mph76
Aktiivi
Jäsen

Poissa
suvussa kulkee...
Profiili
|
 |
« Vastaus #8 : 28.03.08 - klo:21:30 » |
|
Kyllä mullaki tuo sangan palautus ihan käsin, kaikki kelat syystä tai toisesta niin jäykkiä että pitäs runtata niin että hirvittää jos meinaa sangan saada kiinni kelaamalla.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mika Huusko
|
|
|
riwehe
spede
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #9 : 28.03.08 - klo:21:42 » |
|
Kannattaa pitää se semmosessa tilassa se takasalpa, että taaksepäin ei voi kelata. Se on nimittäin aika kiva ominaisuus kalastettaessa.
Kyllä sen sangan pitäis ihan automaattisesti palautua ja ajan myötä se sitten myös löystyy mukavasti niin, ettei haittaa kalastusta mitenkään, mutta sanka napsahtaa helpommin alas. Mutta jos ei haba riitä niin laita vaan kädellä se sanka alas. Toimii se niinkin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
mph76
Aktiivi
Jäsen

Poissa
suvussa kulkee...
Profiili
|
 |
« Vastaus #10 : 28.03.08 - klo:21:46 » |
|
Ehkä mun kaikki kelat liian uusia ja jäykkiä(ehkä emme edes keskustele takasalvan asennosta)...tai sit ei vaan se habanero piisaa 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mika Huusko
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo
Aktiivi
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #11 : 28.03.08 - klo:21:47 » |
|
Joissakin keloissa vain sanka on niin jäykkä, että kelauksen aloitus vaatii voimaa, jotta se napsahtaisi takaisin.
tästä syystä omassa abussani laitan sangan kädellä kiinni jotten mene rikki koko vempele  shimanossa taas ongelmaa ei ole, ja sanka napsahtaa nätisti kiinni kun kampea kääntää
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Kalastus on kuin seksi, mitä vähemmän saa, sitä enemmän puhutaan 
|
|
|
riwehe
spede
Jäsen

Poissa
Profiili
|
 |
« Vastaus #12 : 28.03.08 - klo:21:49 » |
|
Ehkä mun kaikki kelat liian uusia ja jäykkiä( ehkä emme edes keskustele takasalvan asennosta)...tai sit ei vaan se habanero piisaa  Toi mun takasalpa juttu viittasi tähän: No nyt taisi ongelma ratketa. Takasalpa oli ensin sellaisessa asennossa, että taaksepäin ei voinut kelata. Vaihdoin salvan asentoa, käänsin kampea taaksepäin napakasti ja johan sanka napsahti paikalleen. Mutta saattaapi olla helpompaa napsauttaa se kädellä paikalleen, kuten igors tekee.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
jaska74
Ajatusten Hehkuva Ahjo