Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
06.01.09 - klo:14:35

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Tilaa RSS-feedi

Erätukku

Finnmatkat   |   Ebookers   |   Erätuotteet

* Etusivu | Ohjeet | Haku | Kalenteri | Kirjaudu | Rekisteröidy

-täsmähaku
+  Kalastuskeskustelut Heittokalastus.info
|-+  Kalastusvälineet
| |-+  Arvostelut
| | |-+  Shimano Nexave BX 165UL + Okuma UL-10
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Shimano Nexave BX 165UL + Okuma UL-10  (Luettu 172 kertaa)
allu_
"MacGyver"
Aktiivi
Jäsen
**
Poissa

Profiili
« : 22.08.08 - klo:19:17 »

Nyt on tullut kyseisellä setillä viskottua reilu vuosi joten jotain kokemustakin on ehtinyt kertyä.

Vapa:

Shimano Nexave BX 165UL

+erittäin tunnokas
+suht edullinen (~50e)
+hyvä kelakiinnike
+heittopituudet

-liian voimaton isompien kalojen kanssa
-vähän saisi olla jäykempi
-ihan liian lyhyt takakahva mun makuun

Kela:

Okuma UL-10

+erittäin halpa (5e)
+kelvollinen puolaus
+kestävyys (hintaansa nähden)
+riittävän isokokoinen jarrunsäätönuppi

-pieni takaliike (n. yksi kuudesosa kierrosta)
-välillä nykivä jarru

Tuota vapaa en koskaan tarkoituksella ostanut, vaan se tuli maahantuojalta kun vein takuuseen katkenneen Nexave AX-ul kepin. Tuosta AX:stä ei kokemusta ehtinyt kertyä kuin parin kuhan verran. Hieman olin pettynyt kun maahantuojalta kerrottiin että AX:n valmistus on lopetettu ja tilalle tuli hiukan lötkömpi BX-versio. Ihan hyvä keppi toi BX:kin, parikiloinen haukikin tuntuu jo ihan erilaiselta siiman päässä kun on tuollainen kevyt vapa käytössä  Virnistää Jämäkkyys ei tällä BX-versiolla ihan jigaamisen riitä mun mielestä. Olen mä kyllä jigikaloja BX:llä saanut mutta mutta... Jos tosissaan otsa rypyssä lähtee isoja haukia/muita isoja kaloja jahtaamaan, kannattaa suosiolla ottaa joku toinen vapa mukaan. Peruspuikkarissakin on pitelemistä tällä, lisäksi kalan ohjailu on näin lyhyellä vavalla aika toivotonta, joten rannalta saattaa välillä olla vaikeaa väsyttää pientäkin haukea.

Heittopituudet on BX:llä erinomaisia, esim 9g lotto lentää aika maukkaasti. Viehepainosuositus on 2-8g, mutta olen heitellyt 10-15g vieheitäkin jonkun verran. Tossa about kuukaus sitten mulla kävi niin että riwehe tiputti hauen mun vavan päälle ja poikkihan se meni  Virnistää Onneksi ihan kärjestä, joten menetin ainoastaan kärkirenkaan ja muutamia senttejä pituutta vavasta. Heittopituudet eivät enää aivan huippua ole, mutta vavasta tuli paljon jämäkämpi, mikä on hyvä asia. Takakahva vavassa on onnettoman lyhyt mutta yhdenkäden vavaksi se kait on tarkoitettu. Mä en vaan tykkää heittää yhdellä kädellä.

Keloja ostin viime kesänä kaksi kappaleita, niin halpoja kun olivat. Vitosen kappale  Hymyilee leveästi En todellakaan odottanut paljoa, luulin että ovat perus halpisromuja. Ei Okuma UL-10 todellakaan vastaa kalliimpia keloja mutta hintaisekseen se on mielestäni erittäin hyvä. Takaliikettä kelasta löytyy hieman, mutta ei sitä edes huomaa jos ei siihen kiinnitä huomiota. Mitään quickfire-systeemejä ei todellakaan ole. Puolausjälki on ihan hyvää, ei mitään huippua mutta parempaa mitä ton hintaiselta kelalta osaisi odottaa. Kaksi kappaletta siis ostin, toisella kalastin hiukan yli vuoden ja sitten alkoi kestävyys vähitellen pettämään. Kela rahisee jonkun verran, eikä sanka enää sulkeudu jos alkaa kelaamaan, vaan sanka on lyötävä kiinni käsin. Kyllähän tolla vielä kalastaa, mutta käytän nykyään sitä toista kelaa. Ihan hyvin jos vuoden kestää vitosen kela... Jarru kelassa on hiukan nykivä, mikä haittaa jos todella ohuilla siimoilla kalastaa. Itse suosin paksumpia siimoja joten ei ole reilummatkaan kalat karanneet vaikka jarru olisi spurtin aikana hiukan nykinytkin.

Siimana mä olen käyttänyt 0.17mm spiderwirea ja 0.17mm firelinea. Kummatkin hyviä siimoja, firelinen kahina tosin ärsyttää. Spiderwiressa ärsyttää sotkeentuvuus, montakymmentä metriä on mennyt roskikseen sotkujen takia. Äsken juuri puolasin kelalle 0.20mm firelinea, ettei vaan jää vieheitä pohjaan. Eihän toi enää mitään UL-luokan siimaa ole, mutta pitääkö ollakaan? Ihan riittävästi ne Komiat ja hornetit lentää silti  Hymyilee leveästi

Setti soveltuu parhaiten mun mielestä ahvenen ja hauen kalastukseen veneestä. Rannalta saattaa tulla ongelmia vavan lyhkäisyyden takia. Kuhaa en lähtisi tolla setillä jigaamaan, varmasti tulee ongelmia kovasuisen kuhan tartuttamisessa, vaikka ei tuo vapa nyt mikään täysletku olekaan.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
<< edellinen seuraava >>
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.5 | SMF © 2006-2008, Simple Machines LLC Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
WWW-suunnittelu / hakukoneoptimointi Juha Söderholm                  (C) Kalastus - Heittokalastus.info | Kalastuskeskustelu